Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum Festiwal

Płyty festiwalowe

KASPER T. TOEPLITZ / ZEITKRATZER - AGITATION | STAGNATION (2xCD, Bocian Records, 2018)



Podwójna płyta Kasper Toeplitz / zeitkratzer pt. Agitation/Stagnation wydana we współpracy z Bocian Records. Jeden krążek zawiera nagranie koncertu z #SacrumProfanum 2016 roku, drugi elektroniczną partyturę dźwiękową.
Płyty mogą być słuchane jednocześnie!

"Ideą stojącą za kompozycją Agitation & Stagnation napisaną z myślą o zespole Zeitkratzer była od samego początku praca w czystej domenie dźwiękowej oraz zadbanie o to, by muzycy nie otrzymali partytury utworu na papierze, opracowanej przy pomocy tradycyjnego lub bardziej niecodziennego systemu notacji graficznej, lecz zamiast tego mieli do dyspozycji uporządkowaną formę dźwiękową, obejmującą dokładne czasy trwania oraz sposoby artykulacji każdego dźwięku, inną realizacją tej samej struktury. Kompozycji tej brak dokładnego wyznaczenia tonacji, brak imitacji tembru któregokolwiek z instrumentów akustycznych, pozbawiony jest także jednolitej liczby muzycznych głosów – stanowi strumień elektronicznych faktur, “czyste” i niczym nieskrępowane przedstawienie idei dźwiękowej. Tę “elektroniczną partyturę” przekazano muzykom, którzy musieli na jej podstawie opracować własną wersję utworu Agitation & Stagnation wykorzystując autorskie opracowanie jako punkt wyjściowy – wersję utworu, która nie miała wybrzmieć przed żadną publicznością i której zespół miał nigdy nie wykonać publicznie, będącą cichym, lecz jednocześnie głośnym przewodnikiem po finalnej wersji kompozycji. Jednakże opracowując nagranie utworu Agitation & Stagnation uznaliśmy, że dobrym rozwiązaniem będzie umożliwienie słuchaczom spojrzenia na ten sam muzyczny obiekt z innego punktu widzenia i uwzględnienie tej elektronicznej partytury w naszym wydawnictwie. Tym sposobem daliśmy naszym słuchaczom nie tylko możliwość wysłuchania obu utworów obok siebie, lecz także utworzenia trzeciego poprzez ich zestawienie." Kasper T. Toeplitz

Recenzja albumu autorstwa Bartka Chacińskiego

KUP PŁYTĘ

—————————————————————————————————————————————————————————————

NOETINGER / PIOTROWICZ / ZARADNY - CRACKFINDER (LP, Musica Genera, 2018)



Geneza powstania CRACKFINDER sięga koncertu SONO GENERA tria Anny Zaradny, Roberta Piotrowicza i Jérôme'a Noetingera na festiwalu Sacrum Profanum. 7 października 2016 roku dokonało się wyraźne przełamanie estetyczne: wszyscy czuliśmy, że dzieje się coś ważnego, coś wyjątkowego, że to spotkanie należy spróbować uchwycić. Zaradny jest kompozytorką, instrumentalistką i artystką sztuk wizualnych; Piotrowicz kompozytorem, autorem instalacji dźwiękowych i wirtuozem syntezatorów analogowych. Razem są założycielami i kuratorami festiwalu i wytwórni Musica Genera. Noetinger, pochodzący z Marsylii improwizator, wydawca i instrumentalista, uprawia elektroakustyczny kolaż pełen permutacji, zaś jego ulubionymi instrumentami są taśmowy rejestrator dźwięku i wszelkiego rodzaju elektronika. Łączą ich metody pracy: eksperyment jako podstawa działania, kontrolowany przypadek, repetycja, przetworzenie i procesualność. 

Materiał na CRACKFINDER jest intensywny i nasycony. Intrygują rytmizujące fragmenty, którym daleko jednak do repetytywności minimalizmu. Nieco porządkują strukturę, której oś wyznacza spotkanie surowej elektroakustyki z instrumentalną improwizacją, a momentami z niemal free jazzem (tam gdzie Zaradny sięga po saksofon). W każdym jednak momencie czytelny jest podział ról oraz to, kto i za które elementy odpowiada. Imponujące, jak bardzo klarownie udało się to przedstawić przy tak dużej zawiesistości dźwięku. CRACKFINDER składa się z dwóch oddzielnych części. Pierwsza jest niezwykle intensywna i gęsta od zdarzeń, czuć w niej silne napięcie. Mamy poczucie nie tylko dużego wysiłku, czy nawet wprost: siłowania się jej twórców, ale wręcz ścierania się i konfrontacji idei i wartości. Jest to dialog bynajmniej nie monotonny, ale dynamiczny, pełen zmiennych i nowych hipotez — niczym proces dochodzenia do prawdy. Możemy przypuszczać, że poruszane kwestie są natury filozoficznej i egzystencjalnej — dodających całości wrażenia wielkości i przytłaczającej ważności. Druga część jest swego rodzaju uspokojeniem i stabilizacją. Można odnieść wrażenie, że interlokutorzy się osiągnęli konsensus. Nikt jednak nie świętuje, a nastroje są raczej minorowe. Odkrycie okazało się przygnębiające, a prawda, zamiast wyzwalać — ciąży. Dojmuje uczucie porażki czy niespełnienia, i to mimo ukończenia i rozwiązania zadania. Finalnie zostajemy z milczeniem, a nawet pustką — z symbolicznym i absolutnym wymiarem końca. Trud podjęty w pierwszej części, motywowany przekonaniem o istotności i potrzebie udowodnienia czegoś, skonfrontowany jest z rozczarowaniem, które przynosi zwieńczenie tej drogi. Wysiłek nie poszedł jednak na marne — odkrycie prawdy, choć bolesne, bywa oczyszczające. 
Wskazówek interpretacyjnych jest więcej, to nie tylko ekspresywny tytuł.

Na okładce znajdujemy kadr z pracy wideo Anny Zaradny ENJOY THE SILENCE, która zgodnie z tytułem w zupełnej ciszy pokazuje symboliczne rozbłyski i pękanie materii; mogą one jednak wytworzyć wyobrażenie dźwięku intensywnością i sugestywnością obrazu. Na odwrocie znajdziemy negatyw zdjęcia artystów trzymających kartkę z napisem „#BLACKPROTEST" — odwołującego się do fali protestów odbywających się w owym czasie w 2016 roku.
Pęknięcia nie tylko materialne, ale i metaforyczne nie muszą być jedynie negatywnym skutkiem gwałtownych zdarzeń — mogą być początkiem zmian, otwarciem na nowe, impulsem do działania. Warto więc nie ustawać w poszukiwaniu „portali przemian". 

Krzysztof Pietraszewski
www.musicagenera.net 

Przeczytaj recenzję albumu

KUP PŁYTĘ

—————————————————————————————————————————————————————————————

MUSIQUETTE - IMPROVISATIONS ON GÓRECKI (CD, Bôłt Records, 2017)


MUSIQUETTE
Improvisations by Lambinet/Pałosz/ Sokołowski/Szuszkiewicz/Ziporyn
freely inspired by H.M. Górecki "Musiquette IV" op. 28 and "Lerchenmusik" op. 53

1. Musiquette
2. Old Gold
3. Lark
4. Parliament

Zaczęliśmy od przegrania oryginalnej partytury Góreckiego, a potem zabawiliśmy się w pewną konceptualną grę. Wyobraziliśmy sobie, że lądujemy na obcej planecie i próbujemy odtworzyć "Lerchenmusik" bez dostępu do nut i nagrań. Odpowiedzieć sobie, co w tym utworze było dla nas tak naprawdę istotne. Trzeciego dnia nie myśleliśmy już w ogóle o oryginalnej partyturze, lecz staraliśmy się odtworzyć to, co graliśmy na próbach dobę wcześniej. Zrobił się więc z tego rodzaj głuchego telefonu.

Od początku wyczuwałem w utworach Góreckiego ogromny improwizacyjny potencjał, choć jednocześnie są to doskonałe, zamknięte całości i nie ma w tym żadnej sprzeczności. Współczesne społeczeństwa przykładają wielką wagę do definiowana ról i stawiania jasnych granic. Jednakże na przestrzeni dziejów muzycy z całego świata opierali swoją twórczość na dokonaniach poprzedników, czyniąc to w sposób bezpośredni albo zawoalowany, za wiedzą i zgodą tych poprzedników lub bez niej. Zresztą nawet typowa klasyczna interpretacja partytury to manifestacja, a przynajmniej pozostałość tej praktyki. Spójrzmy na tropy Perotina, opracowania Liszta, "Pulcinellę Strawińskiego" czy "Sinfonię" Beria.

Evan Ziporyn

KUP PŁYTĘ

—————————————————————————————————————————————————————————————

AGATA ZUBEL - NOT I (CD, Kairos, 2014)




Utwory Agaty Zubel wykonuje Klangforum Wien, pod kierownictwem Clementa Powera, towarzyszy im kompozytorka, wykonująca partie wokalne. Znajdziemy tu kompozycje na podstawie poezji Wisławy Szymborskiej (''Labirynt''), Czesława Miłosza (''Aforyzmy na Miłosza''), Samuela Becketta (''NOT I'') i jeden utwór instrumentalny (''Shades on Ice'').

Album otwiera ''Labirynt'' (2011) na głos sopranowy (lub mezzosopranowy), flet basowy, trąbkę, saksofon tenorowy (lub klarnet basowy) i kontrabas do słów Wisławy Szymborskiej (w wersji angielskiej, wiersz został świetnie przełożony przez Clare Cavangh i Stanisława Barańczaka). Utwór został zamówiony przez Instytut Polski w Tel Awiwie, po raz pierwszy został wykonany 14 maja 2012 roku w Jerozolimie podczas koncertu ''Polish Connections'' przez kompozytorkę i Meitar Ensemble pod batutą Guya Federa.

''Aforyzmy na Miłosza'' powstały na zamówienie festiwalu Sacrum Profanum z okazji obchodów roku Czesława Miłosza, który wypadał w rocznicę obchodów setnych urodzin poety. Teksty wykorzystane w utworze zostały zaczerpnięte z całego dorobku Miłosza, usłyszymy tutaj zarówno fragmenty jego wierszy jak i prozy. W ''Aforyzmach...'' usłyszymy sopran solo, kwintet smyczkowy, perkusję, flet, klarnet, klarnet basowy, trąbkę i akordeon. Prawykonanie odbyło się 15 września 2011 na Festiwalu Sacrum Profanum, na koncercie w Muzeum Inżynierii Miejskiej. Partię solową wykonała osobiście Agata Zubel, orkiestrę Klangforum Wien poprowadził Clement Power.

''Shades of Ice'' to utwór napisany na klarnet amplifikowany, wiolonczelę i elektronikę, jest jedynym utworem pozbawionym głosu, który znalazł się na płycie wydanej przez KAIROS. Utwór został zamówiony przez orkiestrę kameralną London Sinfonietta, jako część cyklu ''Sonic Exploration''. Po raz pierwszy wybrzmiał 20 października 2011 roku w Londynie, wykonywali go Mark van de Wiel i Tim Gill. Jest to muzyczne przedstawienie fascynacji kompozytorki islandzkim krajobrazem, w szczególności lodowcem Vatnajökull – największym lodowcem Europy. ''To najbardziej ''obrazowy'' utwór jaki napisałam'' mówi Agata Zubel.

Album zamyka kompozycja tytułowa, ''NOT I'' na głos, zespół instrumentalny i elektronikę Agata Zubel napisała w 2010 roku. Kompozycja została już wielokrotnie nagrodzona, między innymi na Trybunie Kompozytorskiej UNESCO w Pradze, otrzymała także pierwszą w historii Nagrodę Polonica Nova. ''Wydaje mi się, że nagrody ani mi nie przeszkadzają, ani nie pomagają. Choć to bardzo miłe, bo to potwierdzenie, że to co robimy, ma jakiś oddźwięk'' – komentowała swoje sukcesy kompozytorka.

Przeczytaj recenzję albumu

KUP PŁYTĘ

—————————————————————————————————————————————————————————————

MADE IN POLAND - Lutosławski, Górecki, Mykietyn, Szymański, Penderecki, Zubel, serocki (DVD, 2xBR, Narodowy Instytut Audiowizualny, 2011) 



Unikalne wydawnictwo muzyczne Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

Dzieła siedmiu wybitnych polskich twórców muzyki współczesnej w wykonaniu najlepszych światowych zespołów muzycznych.

Kompozytorzy serii koncertów pod hasłem "Made in Poland", zorganizowanej w ramach festiwalu Sacrum Profanum we wrześniu 2010 roku, w kolejności według dat urodzin - Witold Lutosławski (1913-1994), Kazimierz Serocki (1922-1981), Krzysztof Penderecki (1933), Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010), Paweł Szymański (1954), Paweł Mykietyn (1971) i Agata Zubel (1978). Utwory, według dat powstania: I Kwartet smyczkowy Pendereckiego (1960), Fantasmagoria Serockiego (1971), Łańcuch 1 Lutosławskiego (1983), Appendix Szymańskiego (1983), Małe Requiem dla pewnej polki Góreckiego (1993), 3 for 13 Mykietyna (1994), Cascando Zubel (2007).


Trzy płyty DVD: HD, Blu-Ray, 3D z audiowizualnym zapisem siedmiu niezwykłych koncertów, zarejestrowanych podczas festiwalu Sacrum Profanum w 2010 r.