Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2021

Agitation | Stagnation

Wykonawca: Kasper T. Toeplitz / zeitkratzer
Wydawca: Bocian Records
Rok: 2018
Gatunek: muzyka współczesna

Pierwszym uchwyconym w ramach serii zamówieniem festiwalu jest sporych rozmiarów, formalnie ciekawie zrealizowany Agitation | Stagnation Kaspera T. Toeplitza. Kompozytor przygotował elektroniczną partyturę, którą następnie zeitkratzer przetransponował na amplifikowany zespół instrumentalny. Wydawnictwo obejmuje obie wersje - pierwowzór i koncertowe nagranie ensemblu, a dodatkowo przygotowano je tak, by można było ich słuchać jednocześnie - samodzielnie miksując trzecią już wersję utworu. Podwójny album wydało Bocian Records w 2018 roku.

"Ideą stojącą za kompozycją Agitation & Stagnation napisaną z myślą o zespole Zeitkratzer była od samego początku praca w czystej domenie dźwiękowej oraz zadbanie o to, by muzycy nie otrzymali partytury utworu na papierze, opracowanej przy pomocy tradycyjnego lub bardziej niecodziennego systemu notacji graficznej, lecz zamiast tego mieli do dyspozycji uporządkowaną formę dźwiękową, obejmującą dokładne czasy trwania oraz sposoby artykulacji każdego dźwięku, inną realizacją tej samej struktury. Kompozycji tej brak dokładnego wyznaczenia tonacji, brak imitacji tembru któregokolwiek z instrumentów akustycznych, pozbawiony jest także jednolitej liczby muzycznych głosów – stanowi strumień elektronicznych faktur, “czyste” i niczym nieskrępowane przedstawienie idei dźwiękowej. Tę “elektroniczną partyturę” przekazano muzykom, którzy musieli na jej podstawie opracować własną wersję utworu Agitation & Stagnation wykorzystując autorskie opracowanie jako punkt wyjściowy – wersję utworu, która nie miała wybrzmieć przed żadną publicznością i której zespół miał nigdy nie wykonać publicznie, będącą cichym, lecz jednocześnie głośnym przewodnikiem po finalnej wersji kompozycji. Jednakże opracowując nagranie utworu Agitation & Stagnation uznaliśmy, że dobrym rozwiązaniem będzie umożliwienie słuchaczom spojrzenia na ten sam muzyczny obiekt z innego punktu widzenia i uwzględnienie tej elektronicznej partytury w naszym wydawnictwie. Tym sposobem daliśmy naszym słuchaczom nie tylko możliwość wysłuchania obu utworów obok siebie, lecz także utworzenia trzeciego poprzez ich zestawienie.” - Kasper T. Toeplitz

Recenzja albumu autorska Bartka Chacińskiego