Nie sposób o bardziej skrajne połączenie niż muzyka współczesna i country. Istotnie, sacrum i profanum. Niemniej jednak Niels Rønsholdt tak te światy ze sobą zespolił, że wydają się nierozerwalne i naturalnie do siebie pasujące. Gdzie więc kończy się kultura prostego człowieka, a zaczyna patrzenie z góry? Na pewno nie na tym koncercie!
Country duńskiego kompozytora Nielsa Rønsholdta to jedyny w swoim rodzaju koncert wiolonczelowy, w którym solista równocześnie śpiewa i gra na wiolonczeli, dodatkowo trzymając ją zarówno tradycyjnie, jak i na kolanach jak gitarzyści, by szarpać jej struny palcami. Towarzyszący soliście instrumentaliści Orkiestry Muzyki Nowej również wychodzą poza swoją tradycyjną rolę i śpiewają wspólnie z solistą. Silne inspiracje tradycją country połączone z muzycznym wyrafinowaniem tworzą niecodzienne połączenie. Żadna z części utworu nie stanowi aranżacji lub adaptacji oryginalnych melodii country. Rønsholdt nie próbuje kopiować czy naśladować tego, co już przed nim zaproponowali twórcy country. Skomponował całkowicie własną muzykę. W tekstach próbował wniknąć w ducha i idee gatunku. Inspirował się tradycyjnymi tekstami ballad, tworząc szerszą, spójną narrację w całym cyklu 18 pieśni.
Swym niepowtarzalnym, eksperymentalnym, ale wciąż melodyjnym ujęciem folku celtyckiego Brìghde Chaimbeul symbolicznie zamknie festiwal. Artystka zagra materiał z płyty Carry Them with Us. Część koncertu wykona wspólnie z krakowską saksofonistką i improwizatorką Pauliną Owczarek.
Brìghde Chaimbeul to szkocka instrumentalistka i kompozytorka grająca na dudach, pochodząca z wyspy Skye i wychowana w kulturze gaelickiej 24-latka, choć już nie debiutantka. Wprowadza w centrum zainteresowania świata muzyki alternatywnej dość nietypowy instrument. Jej muzyka – „eksperymentalny folk celtycki” – jest niezwykle przyjemna w odbiorze, prosta i melodyjna. Operuje dronami, choć gdzieś pod tym wszystkim kryją się ludowe motywy i przekazywane od pokoleń opowieści. Szkotka zagra muzykę z ostatniego albumu Carry Them with Us, który nagrała we współpracy z saksofonistą Colinem Stetsonem. Artystka wykorzystała saksofon jako jeszcze jedną piszczałkę, rozbudowując muzycznie skalę dud. Na Sacrum Profanum do Chaimbeul dołączy krakowska saksofonistka i improwizatorka Paulina Owczarek.