Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum Festiwal

Spotkania i warsztaty

1.10 sobota

16:00 – Fragile: Jak pisać (i mówić) o muzyce? // Małopolski Ogród Sztuki
Czy w Polsce toczy się jakiekolwiek poważne dyskusje o muzyce? Czy następuje wymiana myśli lub polemika, czy też świat dziennikarstwa i krytyki muzycznej jest tak rozproszony i zajęty samym sobą (w dużej mierze walką o przetrwanie), że taka debata w zasadzie nie istnieje? Jakie są tego przyczyny, konsekwencje i możliwe sposoby zmiany tej sytuacji?
Rozmówcy: Dorota Kozińska (krytyk muzyczny i operowy, bloger), Filip Szałasek (krytyk muzyczny, bloger), Adam Suprynowicz (dziennikarz radiowy Dwójki, krytyk muzyczny)
Prowadzący: Tomasz Gregorczyk

18:00 – Dekada Bedroom Community // Małopolski Ogród Sztuki

Bedroom Community – islandzki kolektyw muzyków-kompozytorów – niczym w soczewce skupia różne oblicza tego, co jest indie w klasyce. Okazja do omówienia ich dorobu jest wyjątkowa – świętują w Krakowie swe 10-lecie koncertem, w którym utwory Nico Muhly’ego, Daníela Bjarnasona, Jodie Landaua czy Valgeira Sigurðssona wykonają wraz z samymi twórcami Nadia Sirota, Liam Byrne, Barbara Kinga Majewska i krakowska Spółdzielnia Muzyczna.

22:00 – Before // W Remoncie
Zacznijmy festiwal razem – klubowym świętowaniem. Na imprezie otwarcia usłyszymy połamane rytmy i intensywną plądrofonię duya geborda, lekko kwaśny, ale uporządkowany live act Piotra Figla oraz mroczny i gęsty elektroniczny chaos Johna Lake'a. 
22:00 Piotr Figiel (live act) 
23:00 John Lake
00:00 duy gebord 

2.10 niedziela

09:00 – Barbara Kinga Majewska - warsztaty wokalne // Małopolski Ogród Sztuki
W 1966 roku Cathy Berberian publikuje manifest Nowa Wokalność w Muzyce Współczesnej. Według Berberian Nowa Wokalność nie jest inwentarzem efektów wykoncypowanych i wymaganych przez kompozytorów. Nowa Wokalność to umiejętność używania głosu we wszystkich aspektach procesu wokalizacji z jednakową wrażliwością i otwartością na doświadczanie „sposobów bycia” głosu.
Warsztaty będą praktyczną refleksją nad pięcioma dekadami eksplorowania postulatów sformułowanych przez Berberian i próbą rozstrzygnięcia w wykonaniu dziesięciu specjalnie stworzonych partytur odwołujących się do najbardziej fascynujących koncepcji niestandardowej notacji muzycznej.
Czas trwania: 9:00-12:00 / przerwa / 13:00-16:00
Limitowana ilość miejsc, obowiązują zapisy pod adresem warsztaty@biurofestiwalowe.pl

16:30 – Glissando: Muzyka eksperymentalna jako konceptualna // Małopolski Ogród Sztuki
Wydawać by się mogło, że konceptualizm – jako prąd, tendencja artystyczna – nigdy nie zaistniał w muzyce współczesnej. Konceptualizm kojarzony jest przede wszystkim ze sztukami wizualnymi, a jego źródła wywodzą się przecież z obszaru muzyki. Zainteresowanie konceptualizmem w ostatnich latach zdaje się stopniowo wzrastać, co obserwowalne jest zarówno w kręgach darmstadtskich, jak i w gronie artystów związanych z szeroko pojętą tradycją cage’owską (grupa Wandelweiser, scena postredukcjonistyczna), a nawet klubową. Chcielibyśmy podjąć temat konceptualizmu rozumianego jako działania, których domeną są eksperymenty artystyczne stawiające sobie za cel przewartościowanie kwestii ontologicznych, epistemologicznych i etycznych. Przyjrzyjmy się tendencjom konceptualnym w klubach, salach koncertowych oraz innych przestrzeniach. Zastanówmy się, czym jest konceptualna piosenka, symfonia czy opera.
Rozmówcy: Łukasz Kozak, Barbara Bogunia (Glissando)
Prowadzenie: Paweł Szroniak

18:00 – Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Luciano Berio – awangarda darmstadzka // Małopolski Ogród Sztuki
Wykład będzie poświęcony twórczości trzech kompozytorów, przedstawicieli powojennej awangardy muzycznej, począwszy od „godziny zero”, a więc momentu kształtowania się nowoczesnego języka muzycznego w latach 50. XX wieku, aż po niezwykle oryginalne ścieżki rozwoju każdego z nich.
Prowadzenie: Monika Pasiecznik 

3.10 poniedziałek


17:00 – Glissando: Kobiety w muzyce współczesnej i elektronicznej // Małopolski Ogród Sztuki
W jednym ze swoich felietonów Andrzej Chłopecki zwrócił uwagę, że pośród 1300 wymienionych nazwisk kobiet można doliczyć się 156, co stanowi zaledwie 12 procent środowiska kompozytorskiego. Mowa tu o twórcach urodzonych w XIX wieku i działających jeszcze trochę po 1918 roku. Sytuacja zmienia się już na przestrzeni kolejnych trzydziestu lat, bo na 350 nazwisk 260 to mężczyźni, a 90 – kobiety, które stanowią już ponad 25 procent ogółu. Tendencja jest obiecująca dla zwolenników parytetów, a arytmetyka nie kłamie i wszystko wskazuje na to, że zawód kompozytora powoli, ale systematycznie się feminizuje. Czy jednak nie jest tak, że więcej kobiet pojawia się w środowisku muzyki elektronicznej i na mniejszych scenach awangardowych, niż w tradycyjnej roli kompozytorki piszącej wielkie dzieła orkiestrowe i opery, kompozytorki z dyplomem wyższej uczelni. Czy jesteśmy więc świadkami paradoksalnej sytuacji, w której instytucje o dużej „mocy” wzbraniają się przed pójściem z duchem czasu i pozostają głuche na różnicę wolumenu między gatunkami? 
Rozmówcy: Krzysztof Pietraszewski (kurator Sacrum Profanum), Anna Zaradny (artystka dźwiękowa, kuratorka Musica Genera), Maja S.K. Ratkje (Norweżka, kompozytorka, wokalistka)
Prowadzenie: Iza Smelczyńska

18:30* – Agata Zubel, Marcin Stańczyk - spotkanie // Małopolski Ogród Sztuki
Biografie Marcina Stańczyka i Agaty Zubel zdają się zupełnie do siebie nie przystawać, ale to właśnie tych dwoje zrobiło w swoim pokoleniu największą karierę wśród polskich kompozytorów. Jak udało im się wejść na światową scenę muzyki nowej, jeździć na tournee do Chin i USA oraz dostawać zamówienia z LA Philharmonics, IRCAM-u, Ensemble intercontemporain, Biennale di Venezia czy Klangforum Wien? Co najważniejsze, nie odbiło się to na żadnym uproszczeniu czy zmianie języka – energetycznej złożoności Stańczyka i ekspresyjnej lapidarności Zubel. Punktem wyjścia do rozmowy będą utwory obojga twórców grane na Sacrum Profanum (Blind Walk i Double Battery) oraz ich międzynarodowe doświadczenia w świecie muzyki nowej.
prowadzenie: Jan Topolski 
*Zmiana godziny w związku z organizacją czarnego protestu


4.10 wtorek

11:00 – Stephen Drury – warsztaty z preparowania fortepianu // Akademia Muzyczna w Krakowie
Jeśli fascynowało Cię w jaki sposób przygotowuje się fortepian do wykonywania utworów muzyki współczesnej, w których założone jest preparowanie instrumentu, by wydobyć z niego unikalne tony – to teraz masz wyjątkową okazję prześledzić ten proces ze Stephen Drurym – autorytetem w tej dziedzinie. W murach Akademii Muzycznej w Krakowie odbędą się warsztaty pokazujące różne techniki preparowania instrumentu i sposobu notacji tych instrukcji.
Czas trwania: 11:00-13:00

14:00 – Maja Ratkje – warsztaty z improwizacji wokalnej // Małopolski Ogród Sztuki
Wolna ekspresja, swobodne wykonawstwo i rozszerzone techniki wokalne – brzmi obco? A może wręcz przeciwnie – znajomo i obiecująco? Chcesz się na tym poznać i robić swoim głosem rzeczy niestworzone, dynamicznie improwizować i drapieżnie wokalizować? Przyjdź na warsztaty Mai Ratkje – ta kompozytorka, improwizatorka i wokalistka operuje swym głosem bardzo swobodnie, nie pozostawiając złudzeń co do swych ogromnych możliwości.
Czas trwania: 14:00-15:30
Limitowana ilość miejsc, obowiązują zapisy pod adresem warsztaty@biurofestiwalowe.pl

16:00 – Voice – Sculpting Sound with Maja S. K. Ratkje (2015) – projekcja filmu // Małopolski Ogród Sztuki
Voice – Sculpting Sound with Maja S. K. Ratkje to nie tylko portret szczególny muzyka i wokalistki, ale także próba zbadania natury dźwięku i głosu ludzkiego we wszystkich jego aspektach. Film towarzyszy Ratkje w trakcie komponowania i improwizacji w różnych konstelacjach – w studiu, na przykład podczas nagrywania nowego albumu swojego kwartetu Spunk i nowego albumu monograficznego dla Rune Grammofon i słynnego Tzadika Johna Zorna. W filmie nie brakuje również materiału z koncertów takich jak Passing Images z Brugii lub tria Poing trio w Oslo. Ponadto Biermann chce pokazać artystkę w pracy w jej własnym domu – w Norwegii, a także w chwilach prywatnych jej rodziny, z dwójką małych dzieci.
występują: Maja Solvei Kjelstrup Ratkje, Frode Haltli, Spunk, Kathy Hinde, Trondheim Sinfonietta, Garth Knox, Arve Henriksen, Sylvie Courvoisier, Ikue Mori
zdjęcia: Kai Miedendorp / produkcja: Andreas Louis / koprodukcja: Ingo J. Biermann, Solveig Arnesen
scenariusz, reżyseria: Ingo J. Biermann
90’ / film w angielskiej wersji językowej

18:00 – Reinhold Friedl, Kasper T. Toeplitz - spotkanie // Małopolski Ogród Sztuki
W 2002 roku Zbigniew Karkowski w komentarzu do płyty z kompozycją Monochromy w wykonaniu zeitkratzer, napisał, że współczesna muzyka klasyczna w swojej skostniałej formie potrzebuje terapii szokowej. Wymienił kilka powodów: hermetyczną i zhierarchizowaną tradycję, ograniczającą wolność wyboru, restrykcyjną naturę czy silne zakorzenienie w XIX wieku, nijak mające się do czasów współczesnych. Wskazał też kilka nurtów muzyki eksperymentalnej, które jego zdaniem wytyczały wówczas nowe, adekwatne do nowych realiów ścieżki: noise, glitch, industrial, drone. Grupa kierowana przez Reinholda Friedla rozwija od lat techniki wykonawcze w pełni akustycznego instrumentarium w złożonych brzmieniowo kompozycjach wywodzących się z tych nurtów. Zeitkratzer stawia na bezpośrednie doświadczenie dźwięku. Porozmawiamy o emancypacji zespołów instrumentalnych i niekonwencjonalnych kompozytorach.
Prowadzenie: Jan Topolski

5.10 środa

17:00 – Fragile: Muzyka - dźwięk - poznanie - wiedza // Małopolski Ogród Sztuki
W związku ze zmianami które pojawiły się w nowej muzyce i sztuce dźwiękowej, w stosunku do tradycyjnego paradygmatu muzyki, pojawia się szereg pytań, w kwestii poznawczej funkcji muzyki. Czy muzyka/sztuka dźwięku może być rozumiana jako narzędzie poznawcze, narzędzie służące zdobyciu wiedzy? Czy koncentracja na dźwięku w muzyce XX wieku osłabia związek muzyki z wiedzą (tradycyjnie muzyki niebrzmiącej postrzeganej rozumiem nie uchem), czy też dopiero teraz ten związek został ustanowiony, na gruncie zdobyczy neuronauk, lecz zmienił się rodzaj wiedzy zdobywany poprzez ucho? Czy może sama muzyka, rozumiana jako efekt pracy kompozytora-muzyka, z wiedzą nie ma nic wspólnego, lecz może taki związek pojawiać się wraz z nowymi modusami słuchania?
Rozmówcy: Krzysztof Szwajgier (teoretyk muzyki, kompozytor), Justyna Stasiowska (Glissando), Małgorzata A. Szyszkowska (filozof)
Prowadzenie: Rafał Mazur

6.10 czwartek

17:00 – Pogłos/Reverberation (2015) – projekcja filmu // Małopolski Ogród Sztuki
Na film Pogłos/Reverberation składa się zapis pięciu performensów dźwiękowych, które odbyły się w przestrzeniach peryferyjnych na terenie województwa śląskiego. Poszczególne występy zorganizowane zostały w przejściowych nie-miejscach o nieokreślonym statusie. Obszary te wypełniła niechciana muzyka, wyparty z terenów miejskich, nieprzyjemny noise. Projekt filmowy zakładał szukanie nowych kontekstów dla marginalnego dźwięku, poszczególne segmenty-koncerty złożyły się na opowieść o działaniu człowieka w przestrzeni, a generowany przez artystów hałas stał się metaforą ludzkiej ingerencji w środowisko. 
występują: Sebastian Harmazy (VILGOĆ), Sergei Khanolaynen (MAAAA), Dawid Kowalski (PURGIST), Konrad Materek (REZ EPO), Robert Skrzyński (MICROMELANCOLIÉ), Bartosz Zaskórski (MCHY I POROSTY)
kamery: Piotr Kopernok, Bartosz Królik, Grzegorz Łazuka, Natalia Pietsch, Dominik Ritszel, Mikołaj Syguda // techniczni: Bartosz Odrobiński, Krzysztof Sokół // kierownictwo produkcji: Joanna Plewnia
scenariusz, reżyseria, montaż: Radek Sirko
50’

18:00 – Opera współczesna, czyli dawna // Małopolski Ogród Sztuki
Ewolucja muzyki przynosi przewroty i nawroty, tymczasem opera przechodzi te ewolucje bez szwanku – jak sztuczna była, tak jest. W tym oddalonym od życia sztafażu jest jednak potężny pierwiastek uniwersalności. Zupełnie jak w poezji – nikt nie mówi na co dzień wierszem, podobnie jak mało kto śpiewa ukochanemu swe uczucia, a przecież wiersz jest nośnikiem emocji, których w inny sposób wyrazić nie sposób. Czy w nienaturalności właśnie tkwi siła opery? Czy przeciwnie – nienaturalność jest jej achillesową piętą? Wreszcie, jak zmieniła się opera na przestrzeni ostatnich czterech wieków i dlaczego tak nieznacznie? Postaramy się jeszcze pomnożyć te pytania, próbując szukać na nie odpowiedzi.
Prowadzenie: Paweł Szczepanik

21:00 – Spotkanie z twórcami Folie à Deux // Małopolski Ogród Sztuki
Unikalna możliwość omówienia na gorąco opery z jej twórcami tuż po spektaklu. Wśród rozmówców Emily Hall (kompozytorka) i soliści Sofia Jernberg (głos), Mira Calix (elektronika). Spotkanie poprowadzi Peter Cant z Mahogany Opera Group. 

7.10 piątek

17:00 – Anna Zaradny Rondo znaczy koło – oprowadzenie kuratorskie z Anną Lebensztejn // Bunkier Sztuki

8.10 sobota

16:00 – Fragile: Improwizacja // Małopolski Ogród Sztuki
Jaką rolę w odczytywaniu otwartych form muzycznych pełni intuicja? Czy improwizacja, rozumiana jako działanie "tu i teraz, bez przygotowania" jest pożądanym elementem w procesie realizacji kompozycji, czy też jej stosowanie, związane z dużą dozą nieprzewidywalności, jest niewskazane? Jak instrumentalista powinien się szkolić do wykonywania "muzyki intuicyjnej"? Jak instrumentalista realizujący otwarte kompozycje (graficzne, tekstowe itd.) podchodzi do wskazówek, uwag i znaków od kompozytor, czy nadal czuje się odtwórcą, realizatorem jego wizji, czy też odczuwa wzrost swego znaczenia jako twórcy konkretnego dzieła muzycznego? Czy mamy w nowej muzyce do czynienie z autonomizacją instrumentalistów? 
Rozmówcy: Justyna Humięcka-Jakubowska (muzykolog), Renata Guzik (flecistka, pedagog), Robert Jędrzejewski (wiolonczelista, kompozytor)
Prowadzenie: Rafał Mazur

22:00 – After // W Remoncie
Zakończmy festiwal razem – klubowym świętowaniem. Na zamknięciu usłyszycie syntezatory modularne i nagrania terenowe w udanym połączeniu Mirta, hipnotyzujące wokalizy na tle mikrosampli i makrobeatów A.N.R.S., a całość zamknie FOQL z wysokokaloryczną muzyką, przy której szybko spalicie kalorie.
22:00 Mirt 
23:00 A.N.R.S. 
00:00 FOQL

Newsletter

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera