„Widziałem przyszłość” – 2021 Rokiem Lema! Festiwal Sacrum Profanum włącza się w obchody setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. Muzyka nieraz była przedmiotem opisu w prozie Lema – zawsze inna, eksperymentalna, nowoczesna. W roku poświęconym tej niezwykłej postaci obok wydarzeń literackich, naukowych czy filozoficznych nie może też zabraknąć propozycji muzycznych! Na Sacrum Profanum przygotowaliśmy aż dwa programy z premierowymi kompozycjami. Interpretacji literackich utworów Lema podjęli się arcyciekawi polscy kompozytorzy i kompozytorki dwóch pokoleń.
Lem częstokrotnie bawił się własnym nazwiskiem, traktując je jako akronim powracający w kolejnych iteracjach. Przyłączamy się do tej zabawy i zapraszamy na LEM: Lapidarną Ekspresję Moderny. Cztery kompozycje napisane z myślą o zespole wokalnym proMODERN pokazują bardzo różnorodne style i podejścia do muzyki nowej twórczyń i twórców dwóch generacji – z jednej strony Niny Fukuoki i Andrzeja Karałowa, a z drugiej Zofii Dowgiałło i Cezarego Duchnowskiego. Kompozytorki nie nawiązały wprost do Lema, raczej stworzyły własne koncepcje i wizje bardzo przystające do jego rozważań i prozy. Fukuoka poszukuje koncepcji wolności i mierzy się z własnymi pandemicznymi refleksjami nad otoczeniem. Dowgiałło zainspirowała się sytuacją tworzenia, prezentowania i odbioru muzyki za pośrednictwem komputera. Wiąże się z nim także refleksja nad kondycją człowieka w świecie zdominowanym przez maszyny liczące. Karałow zainspirował się powieścią Solaris – wątkiem, w którym Andre Berton poszukując zaginionego towarzysza, widzi między innymi fantasmagoryczne miasto. Kompozycja jest rodzajem impresji, wizji z surrealistycznego snu, symbolizującej utratę dawnego życia. Berton najprawdopodobniej widzi odłamki wchłoniętej przez ocean psychiki człowieka, który zaginął na planecie Solaris. Wizji towarzyszy światło dwóch słońc Solaris – czerwone i niebieskie – których fluktuacje i załamania są czynnikiem wpływającym na kształtowanie materiału muzycznego. Duchnowski natomiast wybrał Doskonałą próżnię – nawiązał do pięciu wybranych recenzji nieistniejących książek i apokryfów Lema pochodzących z tego wydanego w 1971 roku zbioru.
Nina Fukuoka – fever dream made manifest (2021) 9’ (polska premiera)
Andrzej Karałow – out of the light of the two suns a phantasmagorical city appears (2021) 14’ (światowe prawykonanie)
Zofia Dowgiałło – Lubię (2021) 12’ (światowe prawykonanie)
Cezary Duchnowski – Z doskonałej próżni (2021) 12’ (światowe prawykonanie)
Wykonawcy:
proMODERN
Marta Czarkowska – sopran
Kinga Jaskowska – sopran
Ewelina Rzezińska – mezzosopran
Aleksander Rewiński– tenor
Krzysztof Chalimoniuk – baryton
Piotr Pieron – bas
Do pobrania: proMODERN Libretto