Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2024

Wojtek Blecharz

Urodzony w 1981 roku w Gdyni, w 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2015 otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizując się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej. W latach 2012–2019 był kuratorem festiwalu muzycznego Instalakcje przy Nowym Teatrze w Warszawie. 

Blecharz wyreżyserował swoje trzy opery-instalacje: Transcryptum (2013), zamówioną przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, Park-Operę (2016), zamówioną przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Body-Operę (2014–16), zamówioną przez Nowy Teatr oraz Huddersfield Contemporary Music Festival. W kwietniu 2018 odbyła się premiera czwartej opery Blecharza Fiasko, wyreżyserowana przez K.A.U & Wdowik w Teatrze Operowym w Darmstadt; we wrześniu 2018 odbyła się premiera Rechnitz.Opera, oparta na tekście Elfriede Jelinek, w reżyserii Katarzyny Kalwat, zamówiona przez TR Warszawa oraz festiwal Warszawska Jesień. 

Muzyka Blecharza często redefiniuje tradycyjną formę koncertu i relację widza z przestrzenią, wykorzystując działania site specific, partycypację publiczności, elementy muzycznego i instrumentalnego teatru, przestrzenność dźwiękową czy odniesienia do ucieleśnionej percepcji dźwięku. Jego utwory to najczęściej różnego rodzaju performatywne instalacje – koncertowe, operowe, symfoniczne – spacery dźwiękowe, pola dźwiękowe, zabiegi dźwiękowe czy projekty społeczne zapraszające publiczność do aktywnego współtworzenia dźwięku.