Program tegorocznego Sacrum Profanum pełen jest wariantów i opcji! W paśmie wydarzeń głównych usłyszymy topowych artystów muzyki nowej: Matsa Gustafssona, Nielsa Rønsholdta, Mary Halvorson i wielu innych. Będziemy poruszać się po multiwersum eksperymentów. Zajrzymy do świata ambientu, jazzu, minimalizmu, improwizacji, folku, a nawet… country. Jest w czym wybierać, a to nie koniec atrakcji. Dziś przedstawiamy program wydarzeń towarzyszących 21. edycji Sacrum Profanum.
Eksperymenty, współprace, jubileusze! W paśmie wydarzeń towarzyszących Sacrum Profanum pojawi się projekt Spółdzielni Muzycznej PLAYGROUND: call for collaborations, warsztatowe spotkania z dźwiękiem prowadzone przez Jędrzeja Siwka, a także jubileuszowy koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Tym sposobem Sacrum Profanum: Multiwersum rozszerza się o nowe czasoprzestrzenie. Startujemy już z początkiem września.
Spółdzielnia Muzyczna po raz kolejny realizuje swój autorski projekt PLAYGROUND: call for collaborations, zapraszając do współpracy młodych kompozytorów i kompozytorki. Proces współtworzenia zaowocuje powstaniem nowych utworów, dla których punktem wyjścia będą koncepty, założenia i zarysy formalno-brzmieniowe przedstawione przez Szymona Wieczorka, Lenę Michajłów i Huberta Gabriela Żmudzkiego.
Utwór Szymona Wieczorka powstaje m.in. z inspiracji (A)pollonią Krzysztofa Warlikowskiego:
[...] ta niegodziwość wycisnęła na mnie piętno. Istnieją mężczyźni, dla których wojna, czy choćby zbrodnia, jest rozwiązaniem, ale ja do nich nie należę, dla mnie, jak dla większości ludzi, wojna i zbrodnia są pytaniem, pytaniem bez odpowiedzi – gdy wykrzykujemy je nocą, nikt się nie odzywa. [...]
Lena Michajłów skupia się obecnie w swojej pracy na komunikacji między kompozytorem a odbiorcą. W nowo napisanym utworze wykorzysta rozmowy ze spotykanymi na co dzień ludźmi dotyczące snów, by zbliżyć się do tajników podświadomości i stworzyć na ich podstawie oniryczną przestrzeń dźwiękową.
Hubert Gabriel Żmudzki przeniesie odbiorców w sferę dźwięków o charakterze rytualnym, bogatą w harmonikę mikrotonową i spektralną. …Wie man wird, was man ist… to utwór, w którym kompozytor poszukuje odpowiedzi na odwieczne pytania o naturę człowieka. Co to znaczy być człowiekiem? Jak się staje, czym się jest?
Dopełnieniem koncertu będzie zamówiona przez Spółdzielnię Muzyczną kompozycja Żanety Rydzewskiej, pełniącej rolę tegorocznej playgroundowej tutorki. Insatiability to utwór, który powstał z inspiracji powieścią Nienasycenie Stanisława Ignacego Witkiewicza, jej nieokreśloną tęsknotą za wielkimi przeżyciami i nieustannym poczuciem niespełnienia.
Program koncertu:
Zapraszamy do wspólnego eksperymentowania z dźwiękiem, bez uprzedzeń, z otwartością na przypadek i efekt samego eksperymentu.
Do udziału w warsztatach Eksperymentuj! zapraszamy osoby, które mają w sobie ciekawość; nie trzeba być muzykiem/muzyczką, artystką/artystą dźwiękowym, aby wziąć udział w spotkaniach. Wszyscy są mile widziani, niezależnie od poziomu (muzycznego) zaawansowania.
Zajęcia zostały przygotowane w taki sposób, aby każda osoba czuła się swobodnie i odnalazła swój rytm w pracy twórczej z dostępnymi przedmiotami. Osoby zainteresowane elektroakustyką mogą zgłębiać relacje między instrumentami akustycznymi a przetworzonymi przez elektroniczne efekty. Będzie dostępne również akwarium wypełnione wodą i hydrofonem do wodnych eksperymentów z dźwiękiem. Oprócz tego do dyspozycji uczestników oddamy syntezatory, semi-modularne urządzenia, grooveboxy.
Na miejscu będzie dostępny wielokanałowy mikser – to zaproszenie wystosowane do osób, które chcą dołączyć z własnym instrumentem i poeksperymentować np. z efektami elektronicznymi. Jako bonus będzie można skorzystać z profesjonalnej biblioteki sampli instrumentów symfonicznych stosowanej przez kompozytorów muzyki filmowej.
20 października 2023: Koncert 50-lecia Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie
Miejsce: Sala Koncertowa, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Godzina: 19:00
Koncert 50-lecia Studia Muzyki Elektroakustycznej AMKP w Krakowie jest częściowo powrotem do historii pierwszego polskiego ośrodka akademickiego muzyki elektronicznej, ale także prezentacją najnowszych kompozycji obecnego zespołu SME. Usłyszymy więc kompozycje Barbary Zawadzkiej, Bogusława Schaeffera i Józefa Rychlika obok utworów Magdaleny Długosz, Marka Chołoniewskiego, Mateusza Bienia czy Piotra Peszata.
Program koncertu:
Józef Rychlik – La Cumparsita Fantasy (1976) 3:40
Barbara Zawadzka – Greya (1987) 13:30
Mateusz Bień – Flam na flet i aktywną warstwę elektroakustyczną (2023) 6:30
Wiesław Suruło – flet
Mateusz Bień – elektronika
Marcin Strzelecki – bOSCo na sampler i kontrolery OSC, wzmacniacz akustyczny i zestaw głośnikowy z subwooferem (2018) 7:28
Marek Chołoniewski, Franciszek Araszkiewicz – Double Brain (2016) 16:23
Franciszek Araszkiewicz, Marek Chołoniewski – fale mózgowe, elektronika
Magdalena Długosz – Na krawędzi światła remix (2023) 12:00
Michał Pawełek – artysta dźwięku
Michał Pawełek – iomadaidh (2023) 7:00
Magdalena Margańska-Dec – flet
Michał Pawełek – elektronika
Piotr Peszat – Movement of people playing na Ableton Push i live-electronics (2023) 9:00
Piotr Peszat – Ableton Push, elektronika
Bogusław Schaeffer – Poetries (1982) 13:25