Znów stawiamy na niecodzienny w nowym repertuarze instrument – tym razem dudy. Erwan Keravec w różnych częściach Rynku Głównego wykona utwory Glassa, Radigue i własny, dając miastu sygnał, że festiwal Sacrum Profanum rozpoczął się na dobre. Każda kompozycja prezentuje inny aspekt dud: tradycyjną dla tego instrumentu grę w marszu, dynamikę i rytmiczność oraz długi dźwięk i medytację.
Francuz jest wirtuozem gry na szkockich dudach, interesuje się zarówno muzyką tradycyjną, jak i współczesną, również tą improwizowaną. Na Sacrum Profanum wykona słynne Two Pages Philipa Glassa, które – pierwotnie napisane na fortepian – idealnie pasuje do transpozycji na dudy poprzez wykorzystanie artykulacyjnych możliwości instrumentu.
Pozostałe dwa utwory kontrastują ze sobą. Eliane Radigue chciała przede wszystkim poskromić dudy i pokazać ich delikatne, być może wcześniej nieznane oblicze, odkrywając zupełnie nowe jakości dźwiękowe. Urban Pipes Keraveca to kolei utwór kontekstowy, częściowo improwizowany, inspirowany przestrzenią, miastem i okolicznościami, w których jest wykonywany. W Krakowie będzie to plener, by w pełni wykorzystać naturalny potencjał instrumentu. Keravec zagra więc na Rynku Głównym – uroczyście, artystycznie i oficjalnie, niczym hejnalista, dając sygnał krakowiankom i krakowianom, że festiwal rozpoczął się na dobre!
Szerokie wykorzystanie multimediów w programie łączącym muzykę z refleksją nad współczesnością: wyzwaniami stojącymi przed współczesnym mężczyzną, odróżnianiem prawdy od fałszu i brzydotą w przeestetyzowanej rzeczywistości. W utworach najciekawszych polskich kompozytorów młodego pokolenia – Szpyrki, Malinowskiego czy Zapały – usłyszymy Duo van Vliet.
Duo van Vliet tworzą obecnie akordeonista Rafał Łuc i altowiolista Rafał Zalech. Nazwa zespołu pochodzi od nazwiska nieżyjącego już Dona Van Vlieta, lepiej znanego jako Captain Beefheart – wielkiej osobowości rocka awangardowego. Celem zespołu jest eksploracja własnych możliwości i poszerzanie repertuaru na oba instrumenty. W programie koncertu znalazły się dzieła najciekawszych polskich twórców młodego pokolenia: Moniki Szpyrki, Pawła Malinowskiego i Rafała Zapały, zestawione z kompozycją Jamesa Blacka. Wszystkie szeroko wykorzystują media i elementy performatywne – obok rozszerzonych partii instrumentalnych. Program łączy refleksję nad współczesnością z muzyką: raz oniryczną, raz precyzyjną, wypełnioną przepięknymi harmoniami, elementami performansu, ASMR czy plądrofonii – cytatami z innych utworów.
Po pierwszej części koncertu zaprowadzimy uczestników do kolejnej lokalizacji.*
17.00
Erwan Keravec – Urban Pipes (2023) 15′ [premiera polska]
Philip Glass – Two Pages (1968) 14′
Éliane Radigue – OCCAM OCEAN XVII (2019) 20′ [premiera polska]
Erwan Keravec – dudy
Miejsce: Uwaga! Ze względu na warunki pogodowe koncert przeniesiony do Pałacu Potockich (Rynek Główny 20)!
18.30
Paweł Malinowski – And it rose and it fell and pulsed like a wave* na akordeon, altówkę, elektronikę i wideo (2020) 13′
Monika Szpyrka – Unhelpful Thinking Styles na akordeon, altówkę, audio playback i projekcję świetlną (2020) 15'
Rafał Zapała – USŁUGA na akordeon, altówkę i media (2020) 10′
James Black – HEL na akordeon, altówkę i wideo (2022) 12′
*w utworze wykorzystano materiał wideo autorstwa Konrada Żukowskiego
Duo van Vliet:
Rafał Łuc – akordeon
Rafał Zalech – altówka
Miejsce: Klub Spotkań Poczta Główna
Linki:
Goebbels/Glass/Radigue, Erwan Keravec na żywo
Duo van Vilet na żywo