Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum Festiwal

Wielowymiarowe Sacrum Profanum! Nowe punkty w programie!

2016-08-25

W multimedialnym świecie odbieranie sztuki jednym tylko zmysłem staje się już eksperymentem. Mnogość bombardujących nas bodźców i informacyjny szum powodują, że czujemy permanentny niedosyt wrażeń. Sacrum Profanum nie może zostawić nas w stanie niezaspokojenia, toteż proponuje także wydarzenia przekraczające tradycyjne ramy koncertu.

Oprócz ogłoszonej 16 czerwca wystawy Rondo znaczy koło (17.09–11.12), przygotowanej wspólnie z Bunkrem Sztuki i prezentującej twórczość Anny Zaradny, kuratorki pierwszego w wolnej Polsce festiwalu poświęconego improwizacji i eksperymentowi Musica Genera, usłyszymy bohaterkę ekspozycji także w roli instrumentalistki – o ile ten staromodny epitet pasuje do artystki używającej na wskroś współczesnego instrumentu, jakim jest komputer. W piątek, 7 października o 19:00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków obok Anny Zaradny, kompozytorki, artystki sztuk wizualnych i audialnych, staną Robert Piotrowicz i Jérôme Noetinger, by wspólnie wykonać program zatytułowany Sono Genera – fuzję muzyki elektroakustycznej, improwizowanej i sound artu.

Piotrowicz, pierwszy z wymienionych muzyków jest nie tylko współzałożycielem festiwalu i wytwórni Musica Genera, uznanym kompozytorem, autorem instalacji dźwiękowych, ale także wirtuozem modularnych syntezatorów analogowych znanym z nasyconych emocjami dźwiękowych performance’ów. Jego twórczość czerpie z muzyki elektroakustycznej, niemniej rozwija się w kierunku pełnej dynamicznych napięć improwizacji. Tymczasem Noetinger, pochodzący z Marsylii filmowiec, wydawca i instrumentalista, uprawia coś, co można nazwać elektroakustycznym kontrolowanym chaosem, zaś jego ulubionymi instrumentami są rejestrator dźwięku i wszelkiej maści elektroniczne urządzenia zdolne manipulować nagranym lub znalezionym na taśmie materiałem. Energia towarzysząca jego występom na żywo udziela się zarówno towarzyszącym mu na scenie artystom, jak i publiczności, dzięki czemu wspólny występ jego i dwóch wielkich nazwisk polskiej muzyki współczesnej z pewnością nie przejdzie bez echa.Koncert jest niebiletowany i otwarty dla publiczności.

Tymczasem w sobotę 8 października o 18:00 w Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zobaczymy koprodukcję festiwalu Sacrum Profanum i agencji producenckiej Kijora Film, multimedialne przedsięwzięcie stawiające znak równości między różnymi dyscyplinami sztuki. Będzie to Opera o Polsce z muzyką Artura Zagajewskiego do fragmentów filmów dokumentalnych Piotra Stasika. Stasik, wraz z Piotrem Gruszczyńskim, jest także autorem libretta do tego nietypowego spektaklu wykorzystującego, prócz miksowanych na żywo projekcji, także fragmenty audycji radiowych i recytowane teksty. Szereg dźwiękowych impresji oraz filmowych fragmentów pływa w mrocznej, drapieżnej muzyce, wszystko to buduje momentami krytyczny, momentami pełen czułości obraz współczesnej Polski. W operze tej obywają się twórcy bez śpiewu – odczujemy ten brak po to, by lepiej zrozumieć pustkę, nieodłączny atrybut rzeczywistości, którą spektakl opisuje. Twórcy zadają w Operze o Polsce szereg pytań dotyczących nas – Polaków i naszego stosunku do kraju, ale, jak sami piszą, „nie odnajdziemy tutaj łatwych odpowiedzi. W zamierzeniu obrazy, muzyka i słowo mają tylko przestrzeń do kontemplacji i namysłu, poszukiwań archetypów, symboli czy metafizyki, zaś widz ma się stać współtwórcą spektaklu, poszukać własnej opowieści o Polsce.”

Muzykę Zagajewskiego wykona specjalnie wyselekcjonowany ansambl (z m.in. Wojciechem Błażejczykiem i Michałem Górczyńskim w składzie) poprowadzi Maciej Koczur, teksty recytował będzie Wojciech Kalarus, choreografię natomiast opracowała Dominika Knapik. Spektakl jest współfinasowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Instytucję Filmowę „Silesia-Film”

Organizatorami festiwalu są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
 

Sacrum Profanum: Sono Genera (Anna Zaradny, Robert Piotrowicz, Jérôme Noetinger)

07 października 2016 r. 19.00

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Koncert niebiletowany.

 

Sacrum Profanum: Opera o Polsce

08 października 2016 r. 18.00

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Bilety

Karnety

8 dniowy

350zł

1-8.10.2016

ulgowy: 245zł

obejmuje bilety na wszystkie festiwalowe koncerty (z wyłączeniem opery Korall Koral)

6 dniowy

200zł

1-6.10.2016

ulgowy: 140zł

Obejmuje bilety na festiwalowe koncerty w dniach 1-6 października

Kup Karnet

Newsletter

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera