Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum Festiwal

18. Sacrum Profanum: młodość i sztuka dawna

2020-10-28
Oniryczny spektakl światła, elektroniki i eterycznego głosu uchwycony w poprzemysłowej hali – tak 1 listopada rozpocznie się tegoroczne Sacrum Profanum. 18. edycja imprezy jest jednocześnie pierwszą, która odbędzie się całkowicie w internecie – wszystkie wydarzenia festiwalowe będzie można obejrzeć na platformie PLAY KRAKÓW. W programie znajdą się nie tylko koncerty, ale też akcje muzyczne – wydarzenia grające z konwencją i angażujące odbiorcę na innym, niż to zwykle bywa poziomie.

Festiwal od początku, czyli od 2003 roku, odbywa się w Krakowie, ale to właśnie tegoroczna szczególna edycja pozwala nam na pokazanie mniej znanych, choć niezwykle interesujących miejsc na mapie miasta. W tym roku Sacrum Profanum zagląda do często niedostępnych w ramach tradycyjnych koncertów lokalizacji, takich jak hotel Cracovia, lokomotywownia Płaszów, Seminarium Księży Zmartwychwstańców, nowohucki „Pałac Dożów” czy Collegium Novum. Również otwierający 18. Sacrum Profanum program Ars Antiqua odbywa się w przestrzeni niekojarzącej się z koncertami, a szczególnie tytułową muzyką dawną, czyli poprzemysłowej hali. Szczególnie, że otwarcie tegorocznego festiwalu to odwołanie do muzyki dawnej.

Zawsze staram się, aby materiał koncertowy różnił się od płytowego. Pracuję nad nim tak, aby jego struktura, natężenie, przebieg miały swój indywidualny stan. W przypadku Ars Antiqua względem nagrań z „From 1 to 7” zmienił się zarówno skład – z tria na duet – jak i struktura całości. Po długich próbach z Yeyoung ustaliliśmy, że brzmienie i barwa koncertu muszą być bardzo zintegrowane. Podobnie jak się to ma w obrazach Doroty, każde przejście między dźwiękami musi być płynne – ewolucyjne. Wspaniale, że kurator Sacrum Profanum, Krzysztof Pietraszewski dał nam pełną swobodę wypowiedzi zarówno od strony muzycznej, jak i również w kwestii doboru przestrzeni koncertowej, która spełnia istotną rolę. Było to niesamowite doświadczenie – podkreśla Stefan Węgłowski.

Podczas odwołującego się do muzyki dawnej koncertu Ars Antiqua usłyszymy cykl pieśni From 1 to 7, napisany przez Stefana Węgłowskiego z myślą o sopranistce Yeyoung Sohn i gitarzyście Marcinie Dylli. Materiał jest swoistym hołdem dla matki kompozytora Doroty Grynczel – nawiązuje do jej śmierci i bolesnych etapów procesu żegnania wybitnej malarki. W swych obrazach artystka posługiwała się fakturą, barwą, światłem i geometrią. Nie brak tych elementów również w muzyce Węgłowskiego – choć podszyta jest niepokojem i mrokiem, to przebija przez nią światło i swoista romantyczność. Autor podejmuje próbę redefinicji pieśni okresu średniowiecza, gdzie linii wokalnej często towarzyszył instrument strunowy. Trzeba też dodać, że dźwięki wydobywane z gitary przy pomocy specjalnie skonstruowanego mikrofonu – potraktowane jako budulec utworów – odeszły daleko od źródła. Mamy więc do czynienia przede wszystkim z prawdziwą redefinicją tego klasycznego instrumentu. Węgłowskiego śmiało można określić mianem twórcy pogranicza kompozycji klasycznej i alternatywy, który równie dobrze czuje się na polu muzyki elektronicznej, syntezatorowej, ambientowej, co w dziedzinach minimalistycznej kompozycji i tradycyjnej formy.

---
Pełny program festiwalu
Kup bilety i karnety

Na festiwal zapraszają Miasto Kraków i KBF oraz sponsor festiwalu, Bank Millenium.



Bilety

Sacrum Profanum
Kup Bilet

Karnety

Karnet Sacrum Profanum 2020

1-29.11.2020

Kup karnet