Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2023
08

września
czwartek


20:00

Klub 6 Brygady Powietrznodesantowej

Koncert

Strumming / Activities

POBIERZ WEJŚCIÓWKĘ

Rewizja stereotypów na temat harfy i kontrabasu w „poszarpanych” wykonaniach płynnych kompozycji.

Éliane Radigue urodziła się w styczniu 1932 roku. To jedna z tych artystek, której twórczość zawsze będzie zajmowała ważne miejsce w katalogu Sacrum Profanum. 90. urodziny kompozytorki są znakomitą okazją, by raz jeszcze zaprezentować jej medytacyjną twórczość przeznaczoną do głębokiego słuchania. Tym razem będzie to zarówno jej muzyka elektroniczna, której jest jedną ze światowych pionierek, jak i późna twórczość instrumentalna dedykowana konkretnym wykonawcom. Zaczniemy od instalacyjnej prezentacji wariantywnej kompozycji ∑ = a = b = a + b, której można słuchać na niezliczoną liczbę sposobów. W oryginale to płyty winylowe z kompozycjami wypełniającymi strony A i B, których można słuchać oddzielnie lub symultanicznie, co więcej każdą z płyt w dowolnej prędkości (33 i 1/3, 45 lub 78 obrotów na minutę). Teraz utwór poznamy w cyfrowej rekonstrukcji polsko-francuskiego kompozytora Kaspera T. Toeplitza, w wersji współtworzonej przez publiczność. Toeplitz prezentował już w Krakowie utwór Elemental II Radigue w 2019 roku, a w 2016 roku usłyszeliśmy jego utwór Agitation | Stagnation napisany na zamówienie Sacrum Profanum dla zespołu zeitkratzer.

To ledwie wstęp do występu znakomitej harfistki Hélène Breschand, która wykona materiał opublikowany na płycie Octopus (Bocian Records). Artystka połączy delikatny utwór Radigue wykonany na harfie klasycznej z masywnie brzmiącą kompozycją Toeplitza zagraną na harfie elektrycznej, dodatkowo przetwarzaną na żywo przez kompozytora. Tak Bartek Chaciński pisał o OCCAM OCEAN XVI: „Stałe skojarzenia z wodą są naturalne w przypadku francuskiej kompozytorki, która doświadczenie słuchania porównywała z obserwacją tafli wody – fal rozkładających się na powierzchni, refleksów światła, pejzaży, które w ten sposób się tworzą, analogicznych do elektronicznych pejzaży dźwiękowych. Ale to już inny etap jej twórczości – od dłuższego czasu pisze na instrumenty akustyczne, bo instrumentaliści są wreszcie w stanie iść za jej wizją. Jak sama wspominała – jeszcze 30-40 doskonale wiedziała, czego chce od muzyków, ale na wskazania otrzymane od Radigue śmiali jej się w twarz”. Toeplitz z kolei jest osobą, od której wszystko się zaczęło. To on nakłonił Radigue do napisania pierwszego utworu instrumentalnego, właśnie dla niego, to on poznał Breschand z Radigue, a z harfistką współtworzy trio IRE. Kasper konsekwentnie rozwija swój język kompozytorski w kierunku wysyconych, fakturalnych mas dźwiękowych. W pewnym sensie to bliskie twórczości Radigue, tyle że w wersji na sterydach.

Zanim jednak zagra Breschand, na scenie pojawi się Mike Majkowski – australijski kontrabasista polskiego pochodzenia, mieszkający od lat w Berlinie, którego być może znacie z płyt polskiego zespołu Lotto lub z koncertu Anthony’ego Paterasa otwierającego Sacrum Profanum w 2019 roku. Jest jednym z najciekawszych muzyków na scenie improwizowanej, który na przestrzeni lat konsekwentnie budował swój radykalnie minimalistyczny styl oparty na dronach, ciszy i repetycjach. Tworzą go subtelne zmiany barwowe w czasie, realizowane za pomocą czysto akustycznego kontrabasu lub z dodatkiem elektroniki. Transowe utwory Majkowskiego zdradzają znakomite opanowanie warsztatu instrumentalnego, do granic możliwości wykorzystującego poszczególne techniki artykulacyjne. Majkowski zaprezentuje zupełnie nową kompozycję na kontrabas, który w jego rękach jawi się jako zupełnie inny, lekki, wręcz śpiewny instrument o delikatnym i jasnym brzmieniu.

Éliane Radigue – ∑ = a = b = a + b (1969) 20’ [premiera polska]
*
Mike Majkowski – Gravity* (2022) 30’ [premiera światowa]
*
Éliane Radigue – OCCAM OCEAN XVI (2017) 26’ [premiera polska]
Kasper T. Toeplitz – Convergence, Saturation & Dissolution (2014) 26’ [premiera polska]

Wykonawcy:
Kasper T. Toeplitz – elektronika
*
Mike Majkowski – kontrabas
*
Hélène Breschand – harfa, harfa elektryczna
Kasper T. Toeplitz – elektronika

*zamówienie festiwalu Sacrum Profanum