Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2023
15

grudnia
czwartek


19.30

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Koncert

Poza instrument

KUP BILET

W ostatnim koncercie z cyklu Interakcje zaprezentujemy swoisty portret głosów indywidualnych. Jego zwieńczeniem będzie wielokrotnie nagradzana, ekwilibrystyczna kompozycja Not I Agaty Zubel w wykonaniu samej autorki.

John Cage w sposób rewolucyjny rozszerzył pole rozumienia muzyki. Cykl Interakcji zaczynaliśmy od przekraczania granic, tym razem natomiast wyjdziemy poza instrument. Wyobrażony soundscapeCage’a nie tylko intonuje cały koncert, ale też stanowi punkt wyjścia do dalszych poszukiwań dźwiękowych. Będziemy eksplorować dźwiękonaśladowczą rzeczywistość muzyki współczesnej – od skaczącej igły gramofonu przez brzmienie płyt winylowych aż po szumy, zgrzyty, świsty i stuki. Oswajając hałas otoczenia i codzienności, współcześni kompozytorzy wplatają je w swoje utwory. Instrumentaliści stoją więc przed zadaniem przekroczenia zasad i wychodzenia poza instrument, nie tylko brzmieniowo, poprzez rozszerzanie technik wykonawczych, ale także wcielając się w postaci performerów, dramaturgów czy wokalistów.

Wszyscy żyjemy w dźwięku, soundscape jest naszą codziennością, a najprostsza definicja muzyki to „uporządkowanie dźwięków”. Dzisiaj muzyka to właściwie niczym nieograniczony zbiór brzmień, w którym na równych prawach funkcjonują szum drzew z partiami instrumentów dętych, a dźwięki sztućców i talerzy z sekcją perkusyjną. Carola Bauckholt w swym utworze podąża za dźwiękami przyrody w szmerach, szumach i świstach, natomiast u Andrzeja Kwiecińskiego więcej jest mechanistyczno-miarowych stuków, pyknięć i trzasków. Na tym jednak nie koniec. Słowo też dźwięczy. Z połączenia monologu Samuela Becketta (składającego się z szeregu niepowiązanych ze sobą zdań opisujących historię starej kobiety, która w przeszłości przeżyła traumę) z zaawansowaną sonorystycznie muzyką Agaty Zubel powstał jeden z najwybitniejszych utworów naszych czasów – Not I



PROGRAM 


John Cage - Imaginary Landscape No.1 na dwa gramofony, fortepian i talerz 9’
Carola Bauckholt - Luftwurzeln na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę 9’
Andrzej Kwieciński - a 6[+1] na flet, lupofon, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian 8’
Agata Zubel (z udziałem kompozytorki) - Not I na głos, flet, klarnet, perkusję, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę
21’

WYKONAWCY

Spółdzielnia Muzyczna
Agata Zubel

PANEL DYSKUSYJNY PRZED KONCERTEM

Monika Pasiecznik
Agata Zubel
Magda Heydel

Wydawcą utworów Agaty Zubel jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne




Miejsce

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Sprawdź na mapie

ICE Kraków jest nowoczesnym obiektem światowej klasy, spełniającym najwyższe standardy akustyki. W tej sali koncertowej nie umknie Ci ani jedna nuta.