Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2022
02

września
piątek


20:00

Scena MOS Teatru im. J. Słowackiego

Koncert

Polskie kompozytorki XX wieku

KUP BILET

Oktet Marka Pospieszalskiego odkrywa herstorię.


Tego wieczoru ośmiu wytrawnych jazzmanów weźmie na warsztat twórczość wybitnych kompozytorek. I nie będzie to w żadnym razie wierne odtworzenie partytur, ale śmiała reinterpretacja! Oktet Marka Pospieszalskiego gwarantuje brawurowe improwizacje z odniesieniami do muzyki klubowej, noise’u i sound artu. Z tymi brzmieniami kontrastować będzie występ flecistki Ewy Liebchen. Meandrując między rumuńskim spektralizmem a litewskim minimalizmem, artystka wprowadzi nas w zupełnie inny rejestr emocji.


Pierwszy autorski album Marka Pospieszalskiego – Polish Composers of the 20th Century – spotkał się ze znakomitym przyjęciem, więc postanowiliśmy kontynuować ten projekt. Ze wspólnej inicjatywy artysty i festiwalu Sacrum Profanum powstaną brawurowe wariacje na temat twórczości polskich… kompozytorek XX wieku! Usłyszymy tematy zaczerpnięte z dzieł najważniejszych twórczyń od B do Z – czyli od Bacewicz, przez Buczek, Kulenty, Sikorę i inne, aż po Zubel.




Materiał pełen będzie kolektywnej improwizacji jazzowej z odniesieniami do muzyki klubowej, noise’u czy sound artu. Marek Pospieszalski stanie na scenie ze swoim oktetem w iście wirtuozowskim składzie: Piotr Chęcki, Tomasz Dąbrowski, Tomasz Sroczyński, Szymon Mika, Grzegorz Tarwid, Max Mucha i Qba Janicki. Utwory nie będą wykonywane z partytur, lecz będą impresjami na ich temat.

Tego samego wieczoru wystąpi Ewa Liebchen, znana już fanom festiwalu z brawurowego recitalu w MOCAK-u. Tym razem flecistka zaprezentuje zupełnie inny repertuar, łącząc dwa wątki eksplorowane na Sacrum Profanum w ubiegłych latach: rumuński spektralizm i litewski minimalizm. Z jednej strony usłyszymy więc mikrotonowe, niby-improwizacyjne, lekko mozarabskie Dizzy Divinity I Rădulescu, a z drugiej premierową kompozycję Svarstyklės ekstremalnego monistycznego minimalisty Mažulisa.

 


Część I
Horațiu RădulescuDizzy Divinity I (1985) 12’ [premiera polska]
Rytis MažulisSvarstyklės (2022) 27’ [premiera światowa]

Część II
Utwory polskich kompozytorek XX wieku w aranżacjach jazzowych*:

Sikora

(Na podstawie „Rappel III”)
Matuszczak
(Na podstawie „Libera Me”)
Długoszewski
(Na podstawie „Angel of the Inmost Heaven”)
Bacewicz
(Na podstawie „Tema con varizioni” z 1go kwartetu smyczkowego)
Buczek
(Na podstawie „Les sons esoteriques”)
Kulenty
(Na podstawie „Breathe”)
Moszumańska Nazar
(Na podstawie „Rapsod II”)
Pstrokońska-Nawratil
(Na podstawie „El Condor”)
Ptaszyńska
(Na podstawie „A Winter’s Tale”)
Zubel
(Na podstawie „Piosenki o końcu świata”)


Wykonawcy:
Ewa Liebchen – flety
*
Marek Pospieszalski Oktet
Marek Pospieszalski –
saksofon
Piotr Chęcki
– saksofon tenorowy
Tomasz Dąbrowski
– trąbka
Tomasz Sroczyński
– altówka
Szymon Mika
– gitara elektryczna i akustyczna
Grzegorz Tarwid
– fortepian
Max Mucha
– kontrabas
Qba Janicki
– perkusja i soundboard

*program przygotowany specjalnie dla festiwalu Sacrum Profanum

Patron koncertu Ewy Liebchen



Miejsce

Scena MOS Teatru im. J. Słowackiego

Sprawdź na mapie

MOS to nowoczesne centrum kultury w sercu Krakowa. Budynek o ciekawej architekturze jest przestrzenią spotkań z różnymi dziedzinami sztuki.