Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2023
05

września
poniedziałek


19:00

Cricoteka

Koncert

Picking / Activities

POBIERZ WEJŚCIÓWKĘ

Dwa zupełnie odmienne oblicza gitary, preparowano-eksperymentalne i rockowo-frenetyczne.

John Zorn nie wymaga wprowadzenia. Book of Heads to skomponowany w 1978 roku cykl 35 gitarowych miniatur, zainspirowany nie tylko wystawami Metropolitan Museum of Art, ale też sylwetkami słynnych polityków czy artystów. Początkowo został zadedykowany Eugene’owi Chadbourne’owi i wykorzystuje wiele z jego oryginalnych rozszerzonych technik gry na gitarze (gra balonem, mokrym palcem, z mówiącymi lalkami), ale też całe naręcze zarówno klasycznych, jak i zupełnie nowych technik (gra ołówkiem czy ryżem). Pierwotnie materiał na płytę w 1995 roku zarejestrował Marc Ribot. W tym wykonaniu cykl rozpowszechnił się wśród gitarzystów na świecie, wielu traktowało go niczym elementarz rozszerzonej gitary. Jednym z nich był James Moore, którego ponowne odczytanie cyklu zostało zarejestrowane również na filmie i ponownie opublikowane przez Tzadik Records. W Krakowie usłyszymy właśnie jego interpretację. Muzycznie miniatury sięgają do języka filmu, animacji, kina noir, muzyki świata czy swobodnej improwizacji. Partytura składa się z zestawu 35 małych kart z notacją klasyczną, graficzną i instrukcjami słownymi. Wykonawca ma ograniczoną dozę swobody na improwizację, którą może włączać przed, po lub pomiędzy kolejnymi kartami, które powinny być precyzyjnie wykonane.

“So, on a piece of paper, written in large letters & placed on the mixing console
– No Pussyfooting –
that we should not compromise what we felt to be right”
— R. Fripp

No [more] Pussyfooting to projekt przenoszący na scenę klasyczne już albumy studyjne No Pussyfooting i Evening Star duetu Briana Eno i Roberta Frippa. To preambientowe eksperymenty z wczesnych lat 70. Unikalne połączenie taśmowych loopów Eno z rockową gitarą Frippa, tworzące wielowarstwowe pejzaże dźwiękowe. Dwa wybrane utwory, mieszczące się pierwotnie na pełnych stronach winylowych wydań, pięknie łączą bogate tekstury dźwiękowe obu tych technik. Użycie współczesnej technologii w kombinacji z oryginalną „frippertroniką” i podwójnym zestawem magnetofonów szpulowych Revox pozwoliły przygotować ten studyjny materiał do wykonywania na żywo. Przygotujcie się na prawdziwie bezkompromisową i abstrakcyjną wersję eksperymentów muzycznych z rockowym zacięciem.

John Zorn The Book of Heads (1995) 55’ [premiera polska]
*
Brian Eno / Robert FrippThe Heavenly Music Corporation (No Pussyfooting) (1973) 20’ [premiera polska]
Brian Eno / Robert FrippAn Index of Metals (Evening Star) (1975) 28’ [premiera polska]

Wykonawcy:
James Moore – gitara, obiekty
*
Kobe Van Cauwenberghe – aranżacja, gitara elektryczna, magnetofon szpulowy


Miejsce

Cricoteka

Sprawdź na mapie

Cricoteka zajmuje się organizacją wystaw, sympozjów, spektakli, warsztatów i spotkań oraz wydaje publikacje poświęcone sztuce. Jej siedzibą jest „opakowana” w nowoczesną konstrukcję dawna elektrownia w Podgórzu. Sale wystawowe zawisły tu nad dachem historycznego budynku, a z położonej na najwyższej kondygnacji kawiarni można podziwiać panoramę miasta rozciągającego się po drugiej...