Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2023
01

października
piątek


20:30

Aula Florianka

Koncert

Muzyka niedawna

KUP BILET
Koncert trojga oryginałów. Żadne z nich nie wpisuje się w panujące wokół trendy, tylko rozwija swoje własne style, tworząc często utwory odbijające się szerokim echem w środowisku muzycznym. Dzielą ich pokolenia, ale łączy niepokorność, odwaga i lekkość (tworzenia, zaskakiwania, żartowania i zdobywania uznania).

Paweł Mykietyn niewątpliwie jest jednym z najważniejszych żyjących polskich kompozytorów. W 2021 roku świętuje 50. urodziny, a my chcemy tę rocznicę odnotować na festiwalu – stąd w programie Chóru Polskiego Radia jego najnowsza kompozycja. Zamówiony przez chór Chorał i kanon zostały oparte na wierszu Leyli Daryoush o zawiedzionej nadziei na nowe życie i rozpaczy matki nad stratą dziecka, napisanym do powstałej wcześniej melodii z finału spektaklu Wieczór Trzech Króli w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.

Cykl Madrygały Agaty Zubel w niecodzienny sposób odnosi się do tytułowych pieśni. W swojej kompozycji Zubel odwołuje się do historycznego gatunku, prezentując własną, odważną jego interpretację. Jej madrygały zostały pozbawione narracji czysto werbalnej – w przeciwieństwie do tych tradycyjnych, w warstwie treściowej niosących codzienne, świeckie opowieści. Kompozytorka zawarła czytelny i charakterystyczny dla madrygałów intensywny ładunek emocjonalny, czyniąc to za pośrednictwem jedynie wokaliz i innych współczesnych technik wokalnych.
Phylakterion na zespół wokalny i instrumenty perkusyjne Pawła Szymańskiego powstał natomiast z inspiracji grecką inskrypcją, znalezioną kilka lat wcześniej przez polskich archeologów w krypcie na terenie leżącego w dolinie środkowego Nilu chrześcijańskiego królestwa Makurii. Muzyka naśladuje odgłosy pustyni i przenosi nas do wczesnochrześcijańskiego świata. Szymański mówi: „Świadomość, że pod powierzchnią znajduje się niewidzialny świat przeszłości, że wystarczy zdjąć parę warstw ziemi, aby zaczęły wyłaniać się mury oraz znacznie bardziej kruche kości, niejednokrotnie już w trakcie prób wydobycia rozpadające się na drobne kawałki i bezpowrotnie mieszające się z pustynnym piachem – ta świadomość przywoływanej z niebytu dawnej rzeczywistości była dla mnie bardzo inspirująca. Od kruchych ludzkich kości znacznie trwalsze okazują się być ślady myśli”. Chorał i kanon, madrygały, motet, archeologia, misterium – kolejną nicią spajająca ten program są przetwarzanie historii, odległe inspiracje i nawiązania do dawnych epok.

Paweł Szymański ΦΥΛΑΚΤΗΡΙΟΝ (Phylakterion) na głosy i instrumenty perkusyjne (2011) 32’
Agata Zubel Madrygały na 5 głosów (2015) 10’
Paweł MykietynChorał i kanon, sł. Leyli Daryoush (2020) 12’
Paweł SzymańskiIn paradisum motet na chór męski (1995) 10’

Wykonawcy:
Chór Polskiego Radia
Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygentka

Soliści:
Liliana Pociecha
Aleksandra Krzywdzińska
Matylda Staśto-Kotuła
Paweł Fundament
Andrzej Zawisza

Trio perkusyjne:
Adam Bonk
Wojciech Herzyk
Lucjan Krochmalny



Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa