Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2021

Musiquette

Wykonawca: Improvisations on Górecki
Wydawca: Bôłt Records
Rok: 2017
Gatunek: muzyka współczesna

Improwizacje na bazie kompozycji Mikołaja Góreckiego w spontanicznie złożonym przez Evana Ziporyna składzie świetnych muzyków. Sesja nagraniowa w studio odbyła się przy okazji koncertowej prezentacji materiału na Sacrum Profanum w 2017 roku, a płyta wyszła w Bôłt Records.

Improvisations by Lambinet/Pałosz/ Sokołowski/Szuszkiewicz/Ziporyn
freely inspired by H.M. Górecki "Musiquette IV" op. 28 and "Lerchenmusik" op. 53

„Zaczęliśmy od przegrania oryginalnej partytury Góreckiego, a potem zabawiliśmy się w pewną konceptualną grę. Wyobraziliśmy sobie, że lądujemy na obcej planecie i próbujemy odtworzyć "Lerchenmusik" bez dostępu do nut i nagrań. Odpowiedzieć sobie, co w tym utworze było dla nas tak naprawdę istotne. Trzeciego dnia nie myśleliśmy już w ogóle o oryginalnej partyturze, lecz staraliśmy się odtworzyć to, co graliśmy na próbach dobę wcześniej. Zrobił się więc z tego rodzaj głuchego telefonu. Od początku wyczuwałem w utworach Góreckiego ogromny improwizacyjny potencjał, choć jednocześnie są to doskonałe, zamknięte całości i nie ma w tym żadnej sprzeczności. Współczesne społeczeństwa przykładają wielką wagę do definiowana ról i stawiania jasnych granic. Jednakże na przestrzeni dziejów muzycy z całego świata opierali swoją twórczość na dokonaniach poprzedników, czyniąc to w sposób bezpośredni albo zawoalowany, za wiedzą i zgodą tych poprzedników lub bez niej. Zresztą nawet typowa klasyczna interpretacja partytury to manifestacja, a przynajmniej pozostałość tej praktyki. Spójrzmy na tropy Perotina, opracowania Liszta, "Pulcinellę Strawińskiego" czy "Sinfonię" Beria.” - Evan Ziporyn