Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2023

Kasper T. Toeplitz

Kasper T. Toeplitz jest francuskim kompozytorem i muzykiem o polskich korzeniach, urodzonym w 1960 roku. Mieszka w Paryżu.

Współpracował z licznymi organizacjami akademickimi – GMEM, GRM, IRCAM, oraz Radio-France, a także z wieloma muzykami eksperymentalnymi, takimi jak Éliane Radigue, Zbgniew Karkowski, Dror Feiler, Tetsuo Furudate, Phill Niblock, czy Art Zoyd. Jako ludzi, którymi się inspirował podaje Gacinto Scelsi oraz Iannisa Xenakisa, większość z jego wczesnych utworów napisana jest na instrumenty tradycyjne. Kasper otrzymał za swoje zasługi liczne wyróżnienia i nagrody, w tym pierwszą nagrodę za kompozycję orkiestrową na festiwalu w Besançon, pierwszą nagrodę na Opéra Autrement/Acanthes, Villa Médicis Hors-les-Murs w Nowym Jorku, nagrodę Leonardo da Vinci w San Francisco, Villa Kujoyama w Kyoto, oraz DAAD w Berlinie. Pisze też utwory dla swojej orkiestry elektryczno gitarowej – Sleaze Art. Do swojej pracy wykorzystuje także komputery, z użyciem języka programistycznego MAX.

Skutkiem jego eksperymentów z komputerami jest powstanie w 2003 roku instrumentu, który sam nazywa BassComputer – elektryczny bas, z 5 strunami progowymi i 4 strunami bezprogowymi, tak jak w gitarze harfowej. Na instrumencie gra się za pomocą komputera. W 2004 roku wykonał na BassComputer utwór, napisany specjalnie na jego potrzeby przez Eliane Radigue, pod tytułem Elemental II, korzystając z okazji stworzył swoją własną wytwórnię – ROSA (Recordings Of Sleaze Art). Wykonywał też utwory Phila Niblocka Yam almost may, oraz Ousia Drora Feilera. Wraz z ROSA nagrał też jedną ze swoich własnych kompozycji – Capture – oraz ZKT Le Dépeupleur, w duecie ze Zbigniewem Karkowskim, z którym współpracuje od 1999.

Pisał także muzykę do teatru tańca (Myriam Gourfink, Loic Touzé, Olivia Granville, Emmanuelle Huynh, Hervé Robbe, Artefact, Christian Trouillas, Jean-Marc Matos) i klasycznego teatru. Od zawsze bardzo interesował się literaturą (jego pierwsza opera J'irai vers le nord, j'irai dans la nuit polaire oparta jest na tekstach Sylvii Plath, operę Great Expectations oparł na tekstach Kathy Acker, a Ruine na podstawie Françoisa Bon), a w latach zainteresował się tworzeniem “łączonych” utworów, które wykorzystują światło i fragmenty wideo (K_apture na solowy computer, z wizualizacjami Dominika Barbiera).

W 2007 wraz z Eryckiem Abecassis i Wilfriedem Wendlingiem stworzył KERNEL – komputerowy ensemble, poświęcony interpretacjom i kompozycjom muzyki elektronicznej.