Czy kult ciała może istnieć w muzyce? Wspólnym mianownikiem dla młodych muzycznych adeptów oraz stałych bywalców siłowni są nużące ćwiczenia. Nie od dziś wiadomo, że droga do artyzmu wiedzie przez znój kolejnych powtórzeń. Premiera „Adonis Gamut” w wykonaniu Barbary Kingi Majewskiej i Marcina Maseckiego już w środę 18 listopada na platformie PLAY KRAKÓW w ramach 18. edycji Sacrum Profanum.
Barbara Kinga Majewska i debiutujący na festiwalu Sacrum Profanum Marcin Masecki proponują niecodzienne spojrzenie na wykonawstwo czy na muzykę w całości, zapraszając nas do sali ćwiczeniowej, w której wysłuchamy repertuaru nieobecnego w salach koncertowych. Ich Adonis Gamut jest poświęcony ćwiczeniu, trenowaniu mięśni, nie zaś muzyce po prostu. Czy to kolejny koncert podejmujący temat muzyki i sportu? Bynajmniej!
Według mitu młody i piękny Adonis, lekceważąc miłość zakochanej w nim Afrodyty, wybiera polowanie. Za karę bogowie zsyłają na niego potężnego odyńca, który rozszarpuje mu krocze. Adonis umiera. Afrodyta miała ostrzec Adonisa przed pościgiem dzikich zwierząt, ten jednak zignorował ją – i został ukarany za pychę i przedkładanie biegania z łukiem po lesie nad miłość. Dziś kompleksem Adonisa nazywane jest występujące u młodych mężczyzn zaburzenie psychiczne, polegające na subiektywnym poczuciu posiadania niewystarczającej masy mięśniowej.
Majewska i Masecki stawiają pytanie o status ćwiczeń w hierarchii utworów muzycznych i rolę repetycji w drodze do jednego, niepowtarzalnego wykonania oraz w budowaniu tożsamości artysty. Będą zatem ćwiczyć – gamy i pasaże, tryle, biegniki, pochody tercji, kwart, kwint i oktaw. Powrót do wspólnego wszystkim muzykom repertuaru czasów młodości zakłada nostalgię za ciałem, które jeszcze nie zna muzyki. To jednocześnie rzadka okazja do wysłuchania repertuaru z XVIII, XIX czy początku XX wieku (w tym pieśni Richarda Straussa i Josepha Haydna) na festiwalu muzyki współczesnej, a zarazem ukłon w stronę pierwszych edycji Sacrum Profanum.) – to ukłon w stronę początków tego wydarzenia.
Barbara Kinga Majewska / Marcin Masecki – Adonis Gamut* (2020) 60’ [premiera światowa]
opracowany na podstawie:
Bernhard Lüdgen – Die Kunst der Kehlfertigkeit (1902) wybór
Manuel Garcia – L’Art du chant (1841) wybór
Antonio Benelli – Regole per il canto figurato (1841) wybór
Domenico Crivelli – Instructions and Progressive Exercises (1841) wybór
Carl Czerny – École de la vélocité op. 299 (1833-38) wybór
Zbigniew Drzewiecki, Jan Ekier, Jan Hoffman, Adam Rieger – Gamy i pasaże (1956-2017) wybór
Richard Strauss – Frühlingsfeier (Adonis) op. 56 nr 5 (1906)
Joseph Haydn – The Shepherd Adonis (1792)
Wykonawcy:
*zamówienie festiwalu Sacrum Profanum
Projekt realizowany we współpracy z Bôłt Records.