Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2022

Metrofonia: wirtualny spacer dźwiękowy

2022-06-01
Metrofonia to zaproszenie dla każdego odbiorcy do świata ambientu. Jest dostępna zawsze i dla każdego. Można ją odtworzyć właściwie w każdej przeglądarce internetowej, również na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu ma szanse na zredefiniowane sposobu, w jaki z muzyki korzystać może szerszy odbiorca. Z perspektywy twórców Metrofonii, jedynym festiwalem muzycznym w Polsce, który w realny sposób stara się to robić, jest Sacrum Profanum.

- W 2020 roku, kiedy wybuchła pandemia, wszystkie festiwalowe wydarzenia przeniosły się do internetu. Nie były to jednak po prostu koncerty transmitowane w internecie, czego doskonałym przykładem była „Kompozycja paragrafowa” Piotra Peszata, w ramach której słuchacze głosowali, jaki ma być dalszy przebieg utworu. Antykomercyjna postawa kuratorów Sacrum, łączy się bezpośrednio z założeniami Metrofonii, mającą być odwrotnością produktu, którym często staje się w obecnych czasach muzyka. – podkreśla Michał Lazar, jeden z twórców Metrofonii. - Mamy nadzieję, że album zwróci uwagę słuchaczy na walory brzmieniowe ich najbliższego otoczenia, parków, lasów, oraz przypomni o zagrożeniu, jaki stanowi wszechobecny w mieście hałas. Przypomni o wartości, jaką stanowi dobrze brzmiące otoczenie i jak ogromnie ważne dla nas wszystkich jest poszukiwanie spokoju – dodaje Lazar.

- Kiedy Michał Lazar i Łukasz Zięba odezwali się z propozycją pokazania światu w ramach Sacrum Profanum ich unikatowej Metrofonii, już po pierwszej rozmowie wiedziałem, że chcę im pomóc. Przede wszystkim to projekt interaktywny, włączający odbiorcę w kreację, odczarowujący stereotypy o muzyce współczesnej, a wreszcie realizowany jest w przestrzeni cyfrowej, którą uczymy się sensownie zagospodarowywać sztuką, czyli tak, żeby była pod to medium i Internautów zaprojektowana. Właśnie tak postrzegam rolę i misję Sacrum Profanum, daleko wykraczającą poza ramy festiwalu, jako platformę do realizacji i popularyzacji niezależnych projektów muzyczno-dźwiękowych z pogranicza muzyki poważnej i alternatywnej. – dodaje Krzysztof Pietraszewski, kurator festiwalu Sacrum Profanum.
Program wyposażony także w mapę na której znajdują się zaznaczone obszary leśne - to z nich zaczerpnięte zostały nazwy kolejnych utworów.

Michał Lazar, znany szerszej publiczności jako gitarzysta współpracujący ze Spółdzielnią Muzyczną Contemporary Ensemble, na przestrzeni 2021 roku improwizował w studio do nagranych odgłosów lasu. Wykorzystywał przy tym nie tylko swój podstawowy instrument, ale także spreparowany fortepian, dzwonki, kalimbę, flet, czy wreszcie – głos. Dzięki tej metodzie udało mu się zestroić z ulotnością śpiewu ptaków, szumu liści, czy kołysania drzew. A także uzyskać wyjątkowy, intymny charakter Metrofonii, przywołujący na myśl raczej modern classical, niż typowy ambient lub awangardę.

Z kolei Łukasz Zięba, współtwórca Metrofonii, przy ostatecznym kształtowaniu brzmienia albumu wykorzystał swoje doświadczenia z bardziej komercyjnych projektów, jak np. produkcji podwójnie platynowej płyty zespołu Kwiat jabłoni – Niemożliwe. Sprowadził w ten sposób niejako wszystkie nietypowe pomysły Lazara na ziemię, umożliwiając przygotowanie klarownych warstw w każdym z utworów. To właśnie Łukasz odpowiada za nagranie warszawskich atmosfer, które ostatecznie zdefiniowały brzmienie projektu.