spotkanie otwarte
Od tysiącleci żywioły kompozycji i improwizacji rywalizują w historii muzyki. Ich relacje i proporcje wpływają nie tylko na finałowy kształt dźwiękowego strumienia, ale także na postawę samych twórców oraz odbiorców. Inaczej podchodzimy do strukturowanej improwizacji, inaczej do free improv, inaczej do kompozycji swobodnej, jeszcze inaczej do partytury graficznej lub konwencjonalnej. Tegoroczna odsłona Sacrum Profanum w programie gości wiele interesujących występów z pogranicza tych form: Fire! Orchestra pod wodzą Matsa Gustafssona zagra Schaeffera i Pendereckiego, Kasper T. Toeplitz zrealizuje wskazówki Éliane Radigue, zaś Ensemble Musikfabrik z Peterem Brötzmannem na czele weźmie się za utwory Anthony’ego Braxtona i Michaela Wertmüllera.
Przede wszystkim jednak przeprowadzimy wspólnie wywiad z dwojgiem muzyków szczególnie doświadczonych w tym obszarze, 16 września o 12.00 w Artetece. Paulina Owczarek to krakowska saksofonistka, członkini Instytutu Intuicji, założycielka Krakow Improvisers Orchestra. Współtworzy saksofonowe zespoły: samBar (barytonowe duo) i klasyczny kwartet Saksofonarium, grz również w duecie Nowe Nowe i audiowizualnej formacji HiQ. Michael Wertmüller to szwajcarski perkusista i kompozytor, uczeń m.in. Mischy Mengelberga i Dietera Schnebla. Na festiwalu zabrzmi jego utwór antagonisme contrôlé na saksofon, perkusję, gitarę basową i zespół (2013-14) w interpretacji Petera Brötzmanna, Lucasa Niggli i Marina Pliakasa. Wywiad odbędzie się w postaci otwartego, publicznego spotkania, dyskretnie moderowanego przez prowadzących warsztaty, gdzie pierwszeństwo w zadawaniu pytań będą mieli uczestnicy warsztatów. Następnie dokonamy podziału nagrania audio w celu jego spisania i zredagowania oraz wspólnie wyszlifujemy materiał i doprowadzimy do owocnej publikacji na ww. stronach internetowych.
Rozmówcy: Paulina Owczarek, Michael Wertmüller
Prowadzenie: Tomasz Gregorczyk („Fragile”) i Jan Topolski („Glissando”)