Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2021
30

września
czwartek


20:00

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Trzy kolory Kieślowskiego (niebieski, biały, czerwony), trzy postulaty rewolucji francuskiej (wolność, równość, braterstwo) i trzy muzyczne tradycje (klasyczna, współczesna i awangardowa). Te trzy płaszczyzny znajdą odzwierciedlenie w programie koncertu Apartment House, przeplatającego współczesność z tradycją i eksperymentem. Jednak nie jest to seria zderzeń, a wynikających z siebie, uzupełniających się podejść. Poniższy repertuar tworzy serię zapętlających się kontinuów muzyczno-czasowych.

Zapytacie: „Dlaczego Krzysztof Kieślowski?”. A więc po kolei… Niebieski. Ryoko Akama stworzyła serię kompozycji zainspirowanych archiwum fotografii Kieślowskiego znajdującym się w Sokołowsku. Jedną z nich usłyszymy obok melancholijnej kompozycji Blue, Blue, Blue Laurence’a Crane’a. Podobny nastrój ewokuje romantyczny kwartet Antona Weberna. Czerwony. Bezsenne rysunki Louise Bourgeois właśnie tą barwą mienią się najbardziej. Ich muzycznej interpretacji podejmą się weterani partytur graficznych. Od czerwieni nie stronił też w swych obrazach (Bajka o zamku, Ołtarz ofiarny, Bajka II, Anioł) litewski artysta Mikalojus Čiurlionis, malarz, pisarz i kompozytor. Poznamy jego żarliwy Canon in C minor.

Pretekstem do stworzenia tego programu, obok Ryoko Akamy, był Jim O’Rourke – geniusz alternatywy, gitarzysta, producent, kompozytor, którego doświadczeniami muzycznymi można by obdzielić tuzin adeptów tej sztuki. W zeszłym roku napisał wokalizowane trio dla Apartment House – gdzie indziej w Polsce powinno zabrzmieć, jeśli nie na Sacrum Profanum? Muzyka członków Sonic Youth to powracający refren festiwalu. I wreszcie biel. To kolor duchowości i czystości. Zaczniemy od Oliviera Messiaena i fragmentu słynnego Kwartetu na koniec czasu. Po nim ostatni utwór, stanowiący oś koncertu All English Music Is Greensleeves Mai Verlaak. To utwór specyficznie igrający z brytyjską tradycją, pieśnią ludową Greensleeves oraz stereotypami o kompozytorach i muzykach z Wysp. Usłyszymy jeszcze Podwójny kanon Strawińskiego pamięci malarza Raoula Dufy’ego, francuskiego fowisty lubującego się w bieli i błękicie. Tak zataczamy kolejne kręgi.

Olivier MessiaenLouange a l'éternité de Jésus (1941) 9’
Maya VerlaakAll English Music Is Greensleeves (2014, rev. 2019) 10’ (polska premiera)
Igor StrawińskiDouble Canon (Raoul Dufy in Memoriam) (1959) 1’
Jim O’RourkeBest that you do this for me (2020) 15’ (polska premiera)
Mikalojus Čiurlionis Canon in C minor (1902) 2’
Louise BourgeoisInsomnia Drawing (1994-95) 5’ (polska premiera)
Anton WebernLangsamer Satz (1905) 9’
Ryoko AkamaI see everything as a failure* (2019) 7’ (polska premiera)
Laurence Crane Blue, Blue, Blue (1986) 7’ (polska premiera)

Wykonawcy:
  • Apartment House

*kompozycja opracowana w oparciu o archiwum Krzysztofa Kieślowskiego

Miejsce

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Sprawdź na mapie

Centrum jest nowoczesnym obiektem światowej klasy, spełniającym wymagania międzynarodowych organizacji kongresowych oraz najwyższe standardy akustyki i mechaniki widowiskowej. Obiekt zaprojektowano tak, aby mógł gościć wszelkiego rodzaju kongresy, konferencje, koncerty, spektakle teatralne, wystawy i inne prestiżowe wydarzenia kulturalne oraz społeczne. Wysoki standard budynku plasuje go wśród najbardziej prestiżowych i ekskluzywnych centrów kongresowych Europy.