Roman Haubenstock-Ramati – Studie in Form (1954) 10’ [premiera światowa]
Laurie Schwartz – The Spaces³ (1996) 6’ [premiera polska]
Lucia Dlugoszewski – Early Floating* (1961) 23’ [premiera polska]
Roman Haubenstock-Ramati – Catch 2 (2 version) (1968) 5’
Ana-Maria Avram – Klavier Utopie na taśmę i fortepian (2017) 18’ [premiera polska]
Mario Bertoncini – An American Dream (1974) 7’
WYKONAWCY
- Reinhold Friedl – fortepian preparowany
Projekt realizowany we współpracy z Bôłt Records.
* Nuty pozyskane dzięki uprzejmej pomocy dr Libby Smigel i Biblioteki Kongresu oraz Katherine Duke i Erick Hawkins Dance Company. Licencja od Erick Hawkins Dance Foundation, Inc.
Reinhold Friedl jest już niemal stałym gościem festiwalu. Choć do tej pory był tu ze swym zespołem Zeitkratzer, to czas najwyższy poznać go w solowym wydaniu. To znakomity wykonawca, specjalizujący się w rozszerzonych technikach gry na fortepianie, w tym preparowanym i inside piano. Wspólnie przygotowaliśmy różnorodny program, w którym nie brakuje polskich wątków.
Z awangardy jest to przede wszystkim twórczość działającej w Stanach Zjednoczonych Lucii Dlugoszewski. Kompozytorki, której twórczość jest w naszym kraju zupełnie jeszcze nieznana. Dopiero po zeszłorocznych staraniach udało się doprowadzić do odnalezienia nut zmarłej w 2000 roku kompozytorki (wkrótce zostaną one również wydane). Dzięki temu w ramach Sacrum Profanum będzie można usłyszeć aż trzy jej kompozycje, w tym kompozycję na timbre piano w interpretacji Friedla.
Nie sposób nie wspomnieć tu o Studie in Form – wybitnej kompozycji Romana Haubenstocka-Ramatiego, Polaka o żydowskim rodowodzie, którego pionierskie działania na polu partytur graficznych wciąż wymagają promocji i rozgłosu. Solowa interpretacja Friedla będzie miała światową premierę na tegorocznym festiwalu, co wydaje się jeszcze bardziej imponujące, gdy spojrzeć na datę powstania partytury – 1954 rok. Koncert będzie hołdem złożonym kompozytorowi w setną rocznicę urodzin.
Ponadto The Spaces³ Laurie Schwartz oraz Mutanza Witolda Szalonka i An American Dream Mario Bertonciniego, które możemy znać ze świetnej płyty Friedla Mutanza, wydanej przez Bocian i Bôłt Records. Z tym drugim wydawnictwem współpracujemy w celu opublikowania nowych interpretacji Reinholda Friedla utworów fortepianowych Romana Haubenstocka-Ramatiego.
Na koncert ENCUMBRANCE i STUDIE IN FORM obowiązuje wstęp wolny.