Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum Festiwal
17

września 2018 poniedziałek

17:30

Centrum Kongresowe ICE Kraków: ICE S4

Spotkanie

Spotkanie z twórcami opery

pasmo: Wydarzenia towarzyszące
Dodaj wydarzenie do swojej listy zainteresowań
Bilety
W tym roku podczas festiwalu Sacrum Profanum zapraszamy na wydarzenie wyjątkowe – premierę opery ahat ilī – Siostra bogów, do której libretto napisała Olga Tokarczuk, a muzykę skomponował Aleksander Nowak. Poza dwoma spektaklami w reżyserii Pii Partum, w programie także spotkanie z twórcami tego niezwykłego dzieła. Olga Tokarczuk, Pia Partum i Aleksander Nowak w rozmowie z Michałem Nogasiem opowiedzą o kulisach powstawania tego niecodziennego spektaklu.

Ahat ilī – Siostra bogów to utwór, który powstał na bazie powieści Anna In w grobowcach świata. To pierwsza opera zrealizowana na podstawie prozy Tokarczuk, lecz wcale nie pierwsza adaptacja, wcześniej był chociażby Pokot Agnieszki Holland, zrealizowany na podstawie książki Prowadź swój pług przez kości umarłych. Z tym, że trawestacja tekstu powieści na libretto to zupełnie inne wyzwanie. Tu się używa zupełnie innych środków do komunikacji zwykłej treści. W związku z tym, przygotowywałam się do tego, czytałam libretta różnych oper, patrzyłam jak to jest zrobione, zaczęłam jeździć też oglądać opery i w końcu się odważyłam i powiem szczerze, że potem to była dosyć przyjemna praca. To było takie jakby wyciąganie kwintesencji z tej całej wielostronicowej powieści, a właściwie to zapomnienie, tego jak to było/zostało napisane i jeszcze raz w krótkich zwartych słowach opowiedzenie tego na nowo – wyjaśnia Olga Tokarczuk.

Samo libretto powstało w języku polskim, w inscenizacji natomiast usłyszymy je w tłumaczeniu na angielski, akadyjski, łaciński, starogrecki, prasłowiański oraz aztecki.

Olga Tokarczuk opowiada o genezie tego pomysłu. Było to tak, że kilka lat temu pojechałam do Poznania zobaczyć przedstawienie Space Opera, libretto napisał mój dobry przyjaciel, bułgarski wielki pisarz Georgi Gospodinow i muzykę do tego zrobił właśnie Aleksander Nowak i prawdę mówiąc, to byłam zafascynowana tym, co oni zrobili, jak pisarz epicki, powieściopisarz zmienił swoje możliwości pisania i napisał tekst kompletnie odleciany, który się na dodatek dał dziwnie i świetnie pokazać w takiej formie jaką jest opera, czyli formie szczególnej, wielowymiarowej, pozwalającej sobie na wielowymiarowy patos w poziomach przekazu i według mnie to się udało bardzo. Rozmawiałam po tej operze gdzieś w kuluarach z Alkiem Nowakiem i to wtedy był mój pomysł, pomyślałam sobie, że jest takie jedno dzieło, które gdzieś tam kiedyś napisałam i że jest to Anna In w grobowcach świata.

Pełen tekst libretta i rozmowę z autorką przeczytać można w najnowszym numerze „Czasu Literatury”.

Pobierz darmową wejściówkę: tokarczuksp.evenea.pl/








Miejsce

Centrum Kongresowe ICE Kraków: ICE S4

Sprawdź na mapie

Centrum jest nowoczesnym obiektem światowej klasy, spełniającym wymagania międzynarodowych organizacji kongresowych oraz najwyższe standardy akustyki i mechaniki widowiskowej. Obiekt zaprojektowano tak, aby mógł gościć wszelkiego rodzaju kongresy, konferencje, koncerty, spektakle teatralne, wystawy i inne prestiżowe wydarzenia kulturalne oraz społeczne. Wysoki standard budynku plasuje go wśród najbardziej prestiżowych i ekskluzywnych centrów kongresowych Europy.