Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2023
01

października
wtorek


19:00

Cricoteka

Koncert

Litewski post-minimalizm

KUP BILET
PROGRAM

Dominykas Digimas – Reflections na zespół i taśmę (2014) 16’

Egidija Medekšaitė – Nigamagamini na flet b. i taśmę (2014) 9’ [premiera polska]

Antanas Kučinskas – Loop in D-minor na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2004) 10’

Justė Janulytė – Psalms na gitarę elektr. i taśmę (2018) 11’

Andrius Arutiunian – ASMR na zespół i taśmę (2016) 7’ [premiera polska]

Rita Mačiliūnaitė – Kōan na klarnet, altówkę i fortepian (2012) 6’ [premiera polska]

Justina Repečkaitė – Tapisserie na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2015) 6’ [premiera polska]

Juta Pranulytė – F na fortepian (2018) 8’ [premiera polska]

Rūta Vitkauskaitė – Then at one point I did not na flet, wiolonczelę i perkusję (2011) 10’ [premiera polska]

WYKONAWCY

  • Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble


Wprost nawiązując do sąsiedztwa, chcemy w kolejnych latach przybliżyć muzykę państw Europy Wschodniej. Po ubiegłorocznym świętowaniu stulecia polskiej niepodległości chcemy dzielić tę wspólną radość z Litwą, która swoją rocznicę obchodziła równolegle. W programie sześć koncertów prezentujących dokonania litewskich kompozytorów (wśród nich: Egidija Medekšaitė, Justė Janulytė i Rytis Mažulis) w sposób różnorodny i przekraczający granice pokoleniowe.

LITEWSKI POST-MINIMALIZM to jeden z nich. Jednocześnie to bezpośrednie nawiązanie do programu Rumuński spektralizm z 2017 roku i kolejny koncert prezentujący najbardziej charakterystyczny styl w unikalnym, narodowym ujęciu. Litwini słyną z minimalistów, często radykalnych, operujących statyczną formą – Justė Janulytė; inni uwydatniają brzmienie i fakturę dźwięku – Egidija Medekšaitė; korzystają z repetycji – Antanas Kučinskas, Rita Mačiliūnaitė; lub na bazie minimalizmu budują gęste, dronowe masy dźwięku – Dominykas Digimas, Lina Lapelytė, czy Rūta Vitkauskaitė. Andrius Arutiunian z kolei nawiązuje do popularnego zjawiska internetowego ASMR, czyli swoistej fetyszyzacji dźwięków, na kanwie relaksujących odgłosów sprawiających przyjemność. Koncert wykona stale rezydująca na festiwalu krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble.

Miejsce

Cricoteka

Sprawdź na mapie

Cricoteka zajmuje się organizacją wystaw, sympozjów, spektakli, warsztatów i spotkań oraz wydaje publikacje poświęcone sztuce. Jej siedzibą jest „opakowana” w nowoczesną konstrukcję dawna elektrownia w Podgórzu. Sale wystawowe zawisły tu nad dachem historycznego budynku, a z położonej na najwyższej kondygnacji kawiarni można podziwiać panoramę miasta rozciągającego się po drugiej...