Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum Festiwal
18

listopada
środa


20:00
Według mitu, młody i piękny Adonis zamiast oddać się miłości zakochanej w nim Afrodyty, wybiera polowanie. Za karę, bogowie zsyłają na niego potężnego odyńca, który rozszarpuje mu krocze. Adonis umiera.
Szekspir w poemacie Venus and Adonis z 1593 r. spekuluje, że do tragedii doszłoby również bez udziału bogów. Dzikie zwierzę było tak oczarowane młodzieńcem, że musiało „go całować i zanurzyć w jego ciele swoje nozdrza”, włącznie z kłami. Szekspir wnosi do mitu kolejną możliwość — Afrodyta miała ostrzec Adonisa przed ściganiem dzikich zwierząt, ale ten zlekceważył ją i został ukarany za pychę i przedkładanie nad miłość ćwiczenia się w bieganiu z łukiem po lesie. Dziś kompleksem Adonisa nazywane jest zaburzenie psychiczne występujące u młodych mężczyzn, polegające na poczuciu posiadania niewystarczającej masy mięśniowej.
ADONIS GAMUT to projekt poświęcony ćwiczeniu, nie muzyce. Majewska i Masecki będą ćwiczyć gamy i pasaże, tryle, biegniki, pochody tercji, kwart, kwint, oktaw. Powrót do wspólnego wszystkim muzykom repertuaru czasów młodości zakłada nostalgię za ciałem, które jeszcze nie zna muzyki, za mięśniem bez serca. Repertuar należący do odosobnionej i wytłumionej przestrzeni ćwiczeniówki stworzy program, który wykonany zostanie przed publicznością festiwalu.
Artyści stawiają pytanie o status ćwiczeń w hierarchii utworów muzycznych i rolę repetycji w drodze do jednego, niepowtarzalnego wykonania. ADONIS GAMUT jest propozycją dyskusji na temat znaczenia ćwiczeń w budowaniu tożsamości artysty.

Barbara Kinga Majewska / Marcin MaseckiAdonis Gamut* (2020) 60’ [premiera światowa]

opracowany na podstawie:
Bernhard Lüdgen - Die Kunst der Kehlfertigkeit (1902) wybór
Manuel Garcia - L’Art du chant (1841) wybór
Antonio Benelli - Regole per il canto figurato (1841) wybór
Domenico Crivelli - Instructions and Progressive Exercises (1841) wybór
Carl Czerny - École de la vélocité op. 299 (1833-38) wybór
Zbigniew Drzewiecki, Jan Ekier, Jan Hoffman, Adam Rieger - Gamy i pasaże (1956-2017) wybór

Richard Strauss - Frühlingsfeier (Adonis) op. 56 nr 5 (1906)
Joseph Haydn - The Shepherd Adonis (1792)

Wykonawcy:

  • Barbara Kinga Majewska - głos
  • Marcin Masecki - fortepian


*zamówienie festiwalu Sacrum Profanum
Projekt realizowany we współpracy z Bôłt Records.