Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum Festiwal

Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble

W 2014 roku grupa krakowskich muzyków, występujących razem między innymi w projekcie European Workshop for Contemporary Music, wzięła udział w Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadt, w programie dla młodych ansambli. Narodziła się wtedy myśl, by owocną współpracę kontynuować w formie stałego zespołu. Gruntem była wspólna chęć eksploracji muzyki współczesnej we wszelkich przejawach gatunkowych, z różnych okresów i z różnych kultur muzycznych. Ponadto, celem stało się wykonywanie takiej muzyki, i w takiej formie, która pozwoli rozwinąć się zarówno wykonawcom, jak i słuchaczom.

„Pragniemy reinterpretować muzykę już odkrytą i ugruntowaną, odkrywać tę, która wciąż oczekuje na odsłonięcie i współtworzyć nową, aktualną. Gramy szeroko pojmowaną kameralistykę, od utworów solowych, po skład typu sinfonietta. Dążąc do zespolenia naszych osobowości w nową całość pracujemy na zasadach równoprawnego partnerstwa, inspirując się nawzajem. Stąd też nasza nazwa – Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble”.

Spółdzielnia to zbiór indywidualności artystycznych. Każdy z nas prowadzi także własną działalność artystyczną i może pochwalić się znaczącymi osiągnięciami na polu sztuki muzycznej. W ramach indywidualnej aktywności koncertujemy jako soliści, formujemy zespoły kameralne, występujemy w orkiestrach symfonicznych. Aktywność ta nie kończy się jednak na wykonawstwie, część z nas prowadzi działalność naukową, zajmuje się kompozycją, produkcją muzyczną i organizacją wydarzeń artystycznych. Każdy z członków zespołu gromadzi przy tym bezcenne indywidualne doświadczenia, związane z różnymi gałęziami muzyki współczesnej, klasycznej, dawnej, rozrywkowej oraz etnicznej. Z tej wszechstronności muzyków bierze się nasza otwartość na nowatorskie pomysły i rozwiązania artystyczne. Pierwszorzędne znaczenie w doborze repertuaru mają dla nas indywidualizm, różnorodność i świeżość, a w wykonawstwie zrozumienie idei muzycznych i estetycznych oraz otwartość i muzykalność poparte warsztatem technicznym. Staramy się także animować powstawanie nowych kompozycji.

Jeszcze jako członkowie European Workshop for Contemporary Music mieliśmy zaszczyt dzielić scenę z muzykami reprezentującymi takie grupy, jak Ensemble Moderne i Ensemble Garage. Wiele zawdzięczamy również dyrygentowi prowadzącemu EWCM, którym jest Rüdiger Bohn. Na przestrzeni trwającej od 2014 roku niezależnej działalności zespołu troje spośród jego członków – Barbara Borowicz, Gabriela Biel i Bartosz Sałdan – współpracowało z Helmutem Lachenmannem przy wykonaniu jego Trio Fluido w ramach festiwalu Brand New Music w Katowicach. Pośród najistotniejszych festiwali, w których Spółdzielnia brała udział, są Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Audio Art, Musica Moderna, aXes – Triduum Muzyki Nowej. W ramach Warszawskiej Jesieni 2016 dokonaliśmy polskiej premiery scenicznej wersji opery Salvatore Sciarrino Luci mie traditrici, koprodukowanej przez Warszawską Operę Kameralną.

Spółdzielnia Muzyczna to jeden z pierwszych w Polsce zespołów muzyki współczesnej.

Chcemy działać i rozwijać się wielopłaszczyznowo. Z tego względu programy koncertów od samego początku były dość zróżnicowane: obejmowały muzykę polską i zagraniczną, solową i kameralną, kompozytorów starszych i najmłodszego pokolenia, również muzykę zazwyczaj niewykonywaną przez artystów w naszym kraju. Swego rodzaju katalizatorem był koncert w grudniu 2015 roku, poświęcony multimedialnym utworom Piotra Peszata. Kompozycje z pogranicza muzyki i performansu, angażujące umiejętności multiinstrumentalne czy postinstrumentalne na równi z aktorskimi, otworzyły przed Spółdzielnią zupełnie nową perspektywę. To wyjątkowe doświadczenie jest dla nas niezmiernie ważne. Niewątpliwie wpływa na kierunek dalszego rozwoju zespołu i kreowania szerzej rozpoznawalnej tożsamości Spółdzielni Muzycznej.”

TRZON ZESPOŁU:

Barbara Mglej, skrzypce

Paulina Woś-Gucik, skrzypce

Gabriela Biel, altówka

Jakub Gucik, wiolonczela

Martyna Zakrzewska, fortepian, midi

Bartosz Sałdan, perkusja

Aleksander Wnuk, perkusja

Małgorzata Mikulska, flet

Barbara Borowicz, klarnet

Mateusz Kras, klarnet

Wiktor Krzak, fagot

Mateusz Rusowicz, trąbka, dyrygent

Michał Lazar, gitara

Piotr Peszat, kompozycja, multimedia

Newsletter

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera