Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2023

Sławomir Kupczak

Studiował kompozycję u Jana Wichrowskiego oraz kompozycję komputerową u Stanisława Krupowicza i Cezarego Duchnowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Brał udział w międzynarodowych kursach dla młodych kompozytorów w Radziejowicach, Gdańsku i Canterbury, prowadzonych przez takich artystów jak Hanna Kulenty, Marta Ptaszyńska, Elżbieta Sikora, Witold Szalonek, Zygmunt Krauze, Louis Andriessen, Anders Brødsgaard, Nicholas Cleobury, Dominic Muldowney, Philip Wilby, Roderick Watkins. Był stypendystą Ministra Kultury, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, Ernst von Siemens Musikstiftung, Stowarzyszenia Autorów ZAIKS i Zarządu Miasta Wrocławia. W 2006 roku utwór Anafora VI otrzymał 4. lokatę na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w kategorii kompozytorów młodych. W tym samym roku kompozytor zdobył II nagrodę na 53. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie za utwór Anafora VII – Lament. Kompozycje Sławomira Kupczaka prezentowane były w radio oraz wykonywane na wielu koncertach i festiwalach muzyki współczesnej w kraju i za granicą, m.in.: Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Warszawska Jesień, Audio Art w Warszawie i Krakowie, Turning Sounds 2 w Warszawie (koncert monograficzny), Synthese w Bourges we Francji, Sonorities w Irlandii, Północnej, Międzynarodowa Trybuna Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Rzymie, 53. Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów UNESCO w Paryżu, Aksamitna Kurtyna 2 we Lwowie, Prix Italia, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie (2006, 2008), Sounds New w Canterbury (2008), XXI Warszawskie Spotkania Muzyczne, XXXIV Festiwal w Starym Krakowie, Brand New Music w Katowicach, Ohren auf Europa w Düsseldorfie, Polska!Year w Wielkiej Brytanii. Wykonawcami jego utworów są wybitni soliści i zespoły: Agata Zubel, Anna Radziejewska, Andrzej Bauer, Karol Marianowski, Maciej Grzybowski, Gośka Isphording, Kwartet Śląski, Cikada String Quartet, Orkiestra AUKSO, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Camerata Silesia i Capella Cracoviensis. Jego zainteresowania twórcze koncentrują się obecnie na dużych formach z zastosowaniem elektroniki: Novella na komputer (2007-2009), Fryderyk Chopin. Ciennik osobisty, instalacja dźwiękowa na podstawie listów kompozytora (live electronics, 2010), Raport na komputer i zespół kameralny do tekstu P. Krzaczkowskiego (2011/2012). Ważne miejsce zajmują także utwory orkiestrowe: Penultima na wiolonczelę i orkiestrę (2008), I Symfonia Capax Dei na chór i orkiestrę (2008-2010), Dossier A. Z. na trzy saksofony i orkiestrę (2009), Figment na orkiestrę (2011), Fantazmaty na klarnet i orkiestrę (2011-2012), Kolibry na orkiestrę (2012). Utwory zamawiane są przez festiwale, instytucje muzyczne oraz konkursy wykonawcze. W 2008 roku wraz z Cezarym Duchnowskim i Pawłem Hendrichem założył zespół muzyki improwizowanej Phonos ek Mechanes, z którym występował na festiwalach Ad libitum w Warszawie, Audio Art w Krakowie, Biennale WRO 09 we Wrocławiu, Contem.ucha w Łodzi, w Klubie A38 w Budapeszcie i Kody w Lublinie.