Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum Festiwal

Evan Ziporyn

Evan Ziporyn (ur. w Chicago w 1959 r.) tworzy muzykę na pograniczu gatunków i kultur. W swej twórczości wykorzystuje swoje trzydziestopięcioletnie związki z tradycyjnym balijskim gatunkiem muzycznym gamelan, jednocześnie czerpiąc z amerykańskiej muzyki eksperymentalnej, jazzu i muzyki świata. Komponuje dla Silkroad Ensemble Yo-yo My, Mai Beiser,American Composers Orchestra, Brooklyn Rider, So Percussion, Wu Man, Nederlands Blazers, Boston Modern Orchestra Project, Sandeep Das, Gamelan Semara Ratih oraz wielu innych solistów i zespołów. W 2010 roku jego opera A House in Bali wystawiona została podczas festiwalu BAM Next Wave. Dorobek dyrygencki Ziporyna obejmuje współpracę z niemieckim zespołem Ensemble Modern, Barcelona Symphony (dokonał aranżacji ostatniego albumu Davida Bowiego Blackstar) i Ensemble Resonanz w hamburskiej Elbphilharmonie. Dyrygował także operą Persona Keerila Makana w LA Opera Redcat.

Jako klarnecista założył w 1992 roku zespół Bang on a Can All-stars. Odpowiadał za produkcję i aranżację wybitnego nagrania Music for Airports Briana Eno, jeżdżąc w tournée z zespołem do roku 2012. Przyczynił się do powstania dwóch albumów uhonorowanych nagrodą Grammy: w 1999 roku występując jako wykonawca w Music for 18 Musicians Steve’a Reicha (najlepsze wykonanie muzyki kameralnej) oraz w roku 2016 jako aranżer Sing Me Home Sillkroad Ensemble (najlepszy światowy album muzyczny). Jego grę i aranżacje odnaleźć można także w nowym filmie dokumentalnym Kena Burnsa The Vietnam War, nadawanym obecnie w telewizji w USA. „Downbeat Magazine” ogłosił jego nagranie Clarinet Concerto Dona Byrona najlepszym albumem roku 2015. Występował wspólnie z Christine Southworth na wieczorze In My Mind & In My Car w sześciu krajach – w tym na Kubie, w Indonezji, podczas Brussels Ars Musica i OFF Festival w Katowicach w 2014 roku. W ramach Eviyan Trio stale współpracuje z Ivą Bittovą i Gyanem Rileyem. Współpracował także z Paulem Simonem, Markiem Morrisem, Alimem & Farganą Qasimov, Ornette Colemanem, Philipem Glassem, Terrym Rileyem, Thurstonem Moorem, Meredith Monk, Claire Chase, Brycem Dessnerem, Louisem Andriessenem, Matthew Shippem, Sharą Worden, Cecilem Taylorem, Henrym Threadgillem, Beatą Hlavenkovą, zespołami ICE i Ethel.

Studiował w Eastman, Yale & UC Berkeley pod kierunkiem Josepha Schwantnera, Martina Bresnicka i Gerarda Griseya. Podczas poprzedniej wizyty na festiwalu Sacrum Profanum w 2011 roku wystąpił z Bang on a Can, wykonując utwory Eno, Steve’a Reicha, a także kompozycje własne. Ostatnio wystąpił w Krakowie w 2013 roku podczas Festiwalu Filmu Niemego, wraz z Wacławem Zimpelem i Hubertem Zemlerem, z którymi stworzył muzyczną oprawę filmu Człowiek z kamerą z Busterem Keatonem. Kieruje programem w dziedzinie muzyki i sztuki teatralnej w Massachusetts Institute of Technology (MIT), gdzie piastuje również stanowisko dyrektora artystycznego zespołu Gamelan Galak Tika oraz dyrektora CAST (Center for Art, Science & Technology).