Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum Festiwal

Sacrum Profanum: Single Player i Przyjazne dzieciom

2018-06-01

Zanim ogłosimy tryb Multi w postaci pełnego programu Festiwalu Sacrum Profanum, prezentujemy program dwóch pasm: Single Player i SP-Przyjazne dzieciom.

W ramach serii Single Player przygotowaliśmy trzy koncerty… solowe – przygotowane przez artystów-mentorów zapraszających do poznania ich muzycznych dyscyplin. „Jednego muzyka” będzie można wysłuchać na koncertach w Cricotece w największym skupieniu i kameralnym gronie.

Mats Gustafsson to weteran szwedzkiej i europejskiej sceny free jazz i free impro, współtworzy niezliczoną ilość składów, w tym przede wszystkim the Thing i Fire!. Jego solowy koncert na saksofon akustyczny będzie hołdem złożonym Bengtowi Nordströmowi. Zagra na plastykowym saksofonie altowym typu Grafton, używanym przez Charliego Parkera, Ornette’a Colemana i Bengta.

Zainteresowanie dźwiękiem w przypadku Witolda Szalonka oznaczało afirmację całej jego fizjologii. Tryptyk o Meduzie – mitologicznym stworze o wężowych włosach – to muzyka niemal ilustracyjna. Jego częścią jest Głowa Meduzy na flet prosty. Dominik Strycharski czynnie działa na rzecz popularyzacji tego instrumentu. To drugi projekt artysty, w którym do utworu wyjściowego, rozwijającego szczególną technikę kompozytorską lub wykonawczą, dopisuje własną odpowiedź w DUCHu pierwowzoru (pierwsze były Melodie Louisa Andriessena).

Kasper T. Toeplitz wraca na festiwal, tym razem w roli wykonawcy. Toeplitz był tym, który namówił pionierkę muzyki elektronicznej do napisania pierwszego utworu na instrument. Éliane Radigue twórczyni głębokiego minimalizmu od końca lat 50., po półwieczu pracy twórczej z syntezatorami, zaczęła tworzyć muzykę na instrumenty, przeznaczoną dla konkretnych wykonawców. Utwór Elemental II jest drugim utworem tego typu, właściwie drugą wersją pierwszego, napisanym na usilne prośby Toeplitza na bas elektryczny. Kompozycja do głębokiego słuchania.

Przyjazne dzieciom to propozycje, które trafią nie tylko do dorosłych odbiorców, ale również do tych młodszych. Wydarzenia oznaczone J wyróżniają się nietypowymi, atrakcyjnymi wizualnie i ciekawymi technicznie instrumentami oraz partycypacyjną formułą koncertu, na przykład w formie koncertu spacerowego, czy teatru muzycznego. Przyjazne dzieciom nie oznacza, że są wyłączone dla dorosłych – wręcz przeciwnie – przyjdźcie tłumnie, ale zachęcamy też do zabrania swoich dzieci, młodsze rodzeństwo, czy siostrzeńców i bratanice, bo z pewnością na tych wydarzeniach się odnajdą. 

Jak co roku, nie mogliśmy zrezygnować z cyklu wydarzeń kierowanych do najmłodszych, specjalnie stworzonych pod potrzeby i możliwości percepcyjne dzieci w wieku od 1 do 3 lat i ich bliskich. W tym roku jest to polska produkcja Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – spektakl Blisko w reżyserii Alicji Morawskiej-Rubczak z muzyką Wacława Zimpla, która zostanie przez niego wykonana na żywo. Dwoje tancerzy odkrywa przed widzami świat magicznych więzi, które odwiecznie łączą ludzi. Bliskość – ja, ty, my – rodzina. Na okrągłej scenie – w kręgu życia i wspólnoty – matrioszka – symbol macierzyństwa, ale jednocześnie obiekt kryjący w sobie mnóstwo niespodzianek. Podejdź bliżej, zobacz, dotknij, poczuj. Nasze historie – poukrywane jedna w drugiej, czekają na to by je odkryć. Blisko to spektakl o budowaniu relacji, o rodzicielstwie i wszystkich znaczeniach, które ono ze sobą niesie. Dziecko – jako centrum świata, zbudowane z cząstek obojga rodziców – tajemnica życia, którą wciąż odkrywamy – czytamy w opisie koncertu.

The Otheroom to rytuał – publiczność wkracza do miejsca, w którym dzieje się coś ważnego, lecz jeszcze o nieznanym im celu. Wszystko jest w ruchu – obiekty, muzycy, tancerze, ale i publiczność, której bezpośrednie zaangażowanie jest konieczne do przeprowadzenia owego rytuału. Każdy z uczestników przemieszczając się lub będąc przesuwanym w obrębie przestrzeni wykonania utworu, tworzy zupełnie unikatową wersję przestrzenną kompozycji, nadając jej skonkretyzowaną i zamkniętą formę. Taka forma prezentacji muzyki, niezakładająca statycznego i siedzącego odbioru, jest świetną alternatywą dla tradycyjnego układu – scena/widownia.

Aeolian to kompozycja zamówiona przez Red Note Ensemble u trójki twórców – kompozytorki Mai S.K. Ratkje, artystki sztuk wizualnych Kathy Hinde i akordeonisty Andreasa Borregaarda. Utwór wykonywany jest na tradycyjnych instrumentach oraz tych napędzanych przez powietrze, skonstruowanych i zaprojektowanych przez Hinde specjalnie pod ten projekt. Wiele z nich wykorzystuje różnej wielkości miechy lub balony powoli wypuszczające powietrze – wspólnie tworzą przestrzenną instalację dźwiękowo-wizualną, co z pewnością przykuje uwagę również tych młodszych. Dodatkowo muzyka skomponowana przez Ratkje przenosi nas niemal do baśniowego świata dziecięcych odniesień i skojarzeń.

UWAGA: Wstęp na koncerty Meduza i Żywiół jest bezpłatny

Przypominamy, że tegoroczna, 16. edycja Festiwalu Sacrum Profanum rozpocznie się 11 września i potrwa 7 dni. Na festiwal zapraszają Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe.

Single Player

Wtorek 11.09.2018

Meduza |SNGL PLR

Witold Szalonek – Głowa Meduzy (1992) 20’
Dominik Strycharski – Duch Meduzy (2018)* 20' [premiera światowa]

Dominik Strycharski – flet prosty

19:00 // Cricoteka

*zamówienie festiwalu Sacrum Profanum i Bôłt Records

Środa 12.09.2018

Bengt |SNGL PLR

Mats Gustafsson – Bengt (2012) [premiera polska]
Mats Gustafsson – saksofon

21:30 // Cricoteka

Piątek 14.09.2018

Żywiół |SNGL PLR

Éliane Radigue – Elemental II na solo bas (2004) [premiera polska]

Kasper T. Toeplitz – bas 

21:00 // Cricoteka

Przyjazne dzieciom :)

Sobota 15.09.2018

Aeolian | :)
Maja S. K. Ratkje (muzyka), Kathy Hinde (instalacja) – Aeolian (2017) 30’ [premiera polska]
Andreas Borregaard – akordeon

Red Note Ensemble

11:00, 12:00 // ICE S4

Niedziela 16.09.2018

Blisko | :)
Alicja Morawska-Rubczak (reżyseria), Barbara Malecka (scenografia), Wacław Zimpel (muzyka) – Blisko spektakl dla dzieci 1-3 lat (2016) 30’

Paulina Giwer-Kowalewska, Filip Meyer-Lüters – taniec
Wacław Zimpel – klarnet

10:00, 12:00, 15:00 // Cricoteka

The Otheroom | :)
Rolf Wallin (muzyka), Heine Adval (choreografia), Yukiko Shinozaki (choreografia) – The Otheroom (2016) 50’ [premiera polska]

Double bell quartet of Ensemble Musikfabrik
Heine Avdal, Michiel Reynaert, Orfee Schuijt, Benjamin Vandewalle – tancerze
Krisjanis Sants – performer

16:00 // Małopolski Ogród Sztuki