Cookies Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji. Zamknij
Sacrum Profanum 2023

70 lat Chóru Polskiego Radia – Jubileusz 2.0

2018-10-02

Chór Polskiego Radia jako instytucja założona i mocno związana z Krakowem ma na swoim koncie również bogatą współpracę z Krakowskim Biurem Festiwalowym, występując wielokrotnie m.in. podczas festiwali Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, Festiwalu Muzyki Filmowej oraz innych ważnych muzycznych wydarzeń, takich jak obchody 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podczas niedawno zakończonej 16. edycji Sacrum Profanum, Chór Polskiego Radia brał również udział w światowej premierze opery ahat ilī – Siostra bogów stworzonej na specjalne zamówienie festiwalu.

Jubileuszowy rok chóru wypełniony jest szczególnymi muzycznymi wydarzeniami, ale ich kulminacja to dwa przypadające właśnie na październik koncerty „Jubileusz 2.0” stanowiące dopełnienie majowego koncertu „Jubileusz 1.0”. 21 października w Warszawie oraz dzień później w Centrum Kongresowym ICE Kraków Chór Polskiego Radia wykona między innymi pod batutą swojego dyrektora artystycznego Marii Piotrowskiej-Bogalewskiej specjalnie przygotowany na tę okazję program, na który złożą się psalmy do muzyki Mikołaja Gomółki, z udziałem Agnieszki Budzińskiej – Bennett i utwory a cappella Krzysztofa Pendereckiego, a takżeLitanie Ostrobramskie Stanisława Moniuszki – ten ostatni utwór usłyszymy pod dyrekcją maestro Jacka Kaspszyka, z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej oraz solistów: Ewy Biegas – sopran, Ewy Marciniec – alt, Tomasza Piluchowskiego – tenor i Łukasza Koniecznego – bas.

Podczas obejmującej siedem dekad historii, Chór Polskiego Radia brał udział w licznych festiwalach w Polsce i za granicą, takich jak Wratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwal Muzyki K. Pendereckiego w Münster, Schleswig-Holstein Musik Festival, Rossini Opera Festival czy Edinburgh International Festival. Jednym z jego bardziej znaczących występów w ostatnich latach było wykonanie opery Król Roger Karola Szymanowskiego w Théâtre de la monnaie w Brukseli z okazji inauguracji prezydencji polskiej w Parlamencie Europejskim, a także występ w siedzibie Parlamentu Europejskiego.

Repertuar zespołu obejmuje zarówno muzykę a cappella, ale też formy wokalno-instrumentalne, dzieła reprezentujące różnoimienne style i epoki, ale szczególne miejsce zajmuje w tym repertuarze muzyka polska. Między innymi dlatego chór ma na swoim koncie ścisłą współpracę z uznanymi polskimi kompozytorami, takimi jak Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki czy Wojciech Kilar, ale również z najzdolniejszymi polskimi twórcami młodszego pokolenia. Wśród nich znajdziemy m.in. Agatę Zubel, Aleksandra Kościowa, Pawła Łukaszewskiego, Andrzeja Kwiecińskiego czy Szymona Godziembę-Trytka. Poza koncertami, szczególnej uwagi warta jest działalność fonograficzna chóru. Chór Polskiego Radia dokonuje bowiem wielu rejestracji dla Polskiego Radia, a także nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. Przed szereg lat brał udział w rejestracjach prapremierowych dzieł niemal wszystkich polskich kompozytorów o ogólnopolskiej i międzynarodowej renomie.

Do marca 2012 roku zespół działał w strukturach Polskiego Radia S.A, a w październiku tego samego roku na mocy umowy między Polskim Radiem S.A. a Fundacją Rozwoju Sztuki Sonoris marka Chóru Polskiego Radia – jej kontynuacja oraz dalszy rozwój – powierzone zostały Fundacji. Zarząd Polskiego Radia S.A. zapewnił natomiast Chórowi Polskiego Radia długookresowe wsparcie na rzecz realizowania misji radia publicznego w zakresie kultywowania i upowszechniania polskiej kultury muzycznej w kontekście światowego dziedzictwa.

Chór Polskiego Radia jako instytucja założona i mocno związana z Krakowem ma na swoim koncie również bogatą współpracę z Krakowskim Biurem Festiwalowym, występując wielokrotnie m.in. podczas festiwali Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, Festiwalu Muzyki Filmowej oraz innych ważnych muzycznych wydarzeń, takich jak obchody 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podczas niedawno zakończonej 16. edycji Sacrum Profanum, Chór Polskiego Radia brał również udział w światowej premierze opery ahat ilī – Siostra bogów stworzonej na specjalne zamówienie festiwalu.

Jubileuszowy rok chóru wypełniony jest szczególnymi muzycznymi wydarzeniami, ale ich kulminacja to dwa przypadające właśnie na październik koncerty „Jubileusz 2.0” stanowiące dopełnienie majowego koncertu „Jubileusz 1.0”. 21 października w Warszawie oraz dzień później w Centrum Kongresowym ICE Kraków Chór Polskiego Radia wykona między innymi pod batutą swojego dyrektora artystycznego Marii Piotrowskiej-Bogalewskiej specjalnie przygotowany na tę okazję program, na który złożą się psalmy do muzyki Mikołaja Gomółki, z udziałem Agnieszki Budzińskiej – Bennett i utwory a cappella Krzysztofa Pendereckiego, a także Litanie Ostrobramskie Stanisława Moniuszki – ten ostatni utwór usłyszymy pod dyrekcją maestro Jacka Kaspszyka, z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej oraz solistów: Ewy Biegas – sopran, Ewy Marciniec – alt, Tomasza Piluchowskiego – tenor i Łukasza Koniecznego – bas.

Podczas obejmującej siedem dekad historii, Chór Polskiego Radia brał udział w licznych festiwalach w Polsce i za granicą, takich jak Wratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwal Muzyki K. Pendereckiego w Münster, Schleswig-Holstein Musik Festival, Rossini Opera Festival czy Edinburgh International Festival. Jednym z jego bardziej znaczących występów w ostatnich latach było wykonanie opery Król Roger Karola Szymanowskiego w Théâtre de la monnaie w Brukseli z okazji inauguracji prezydencji polskiej w Parlamencie Europejskim, a także występ w siedzibie Parlamentu Europejskiego.

Repertuar zespołu obejmuje zarówno muzykę a cappella, ale też formy wokalno-instrumentalne, dzieła reprezentujące różnoimienne style i epoki, ale szczególne miejsce zajmuje w tym repertuarze muzyka polska. Między innymi dlatego chór ma na swoim koncie ścisłą współpracę z uznanymi polskimi kompozytorami, takimi jak Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki czy Wojciech Kilar, ale również z najzdolniejszymi polskimi twórcami młodszego pokolenia. Wśród nich znajdziemy m.in. Agatę Zubel, Aleksandra Kościowa, Pawła Łukaszewskiego, Andrzeja Kwiecińskiego czy Szymona Godziembę-Trytka. Poza koncertami, szczególnej uwagi warta jest działalność fonograficzna chóru. Chór Polskiego Radia dokonuje bowiem wielu rejestracji dla Polskiego Radia, a także nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. Przed szereg lat brał udział w rejestracjach prapremierowych dzieł niemal wszystkich polskich kompozytorów o ogólnopolskiej i międzynarodowej renomie.

Do marca 2012 roku zespół działał w strukturach Polskiego Radia S.A, a w październiku tego samego roku na mocy umowy między Polskim Radiem S.A. a Fundacją Rozwoju Sztuki Sonoris marka Chóru Polskiego Radia – jej kontynuacja oraz dalszy rozwój – powierzone zostały Fundacji. Zarząd Polskiego Radia S.A. zapewnił natomiast Chórowi Polskiego Radia długookresowe wsparcie na rzecz realizowania misji radia publicznego w zakresie kultywowania i upowszechniania polskiej kultury muzycznej w kontekście światowego dziedzictwa.